Het kabinet heeft positief gereageerd op de plannen van NS en gemeentelijke vervoerbedrijven om een MaaS-platform te ontwikkelen.
Kabinet juicht MaaS-initiatief toe
In een brief van minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven wordt de Tweede Kamer bijgepraat over de laatste ontwikkelingen rondom Mobility as a Service (MaaS). Vier publieke vervoerders, NS, GVB, RET en HTM, hebben samen een uitvraag gedaan voor platformbouwers om een technische tussenlaag te bouwen tussen mobiliteitsaanbieders en app-bouwers in het kader van MaaS.
Beloftes nakomen
De vervoerders hebben aangegeven dat uitgangspunten zoals transparantie en het delen van data te onderschrijven. “Daartoe wordt eerst bekeken of ov-partijen beloftes nakomen en het kaartassortiment voor MaaS-aanbieders uitbreiden en data gaan delen. Wij juichen het toe dat ov-partijen zich op MaaS voorbereiden, volgen ontwikkelingen op de voet en vinden het van belang dat daadwerkelijk aan bovenstaande uitgangspunten wordt vastgehouden”, zo staat in de brief. De minister en staatssecretaris voeren hierover gesprekken genoemde vervoerders en met regionale opdrachtgevende overheden.
Verschillende commerciële vervoerders zijn niet bij de gesprekken over het MaaS-platform betrokken. NS, GVB, RET en HTM vinden dat Nederland eerst een neutraal platform nodig heeft om de MaaS-diensten van de grond te krijgen. Vervolgens kunnen de andere ov-bedrijven zich daar bij aansluiten.
MaaS-API
Samen met deelfiets- en deelauto aanbieders is inmiddels een API ontwikkeld waarmee deze mobiliteitsdiensten ontsloten kunnen worden. Een API is een koppelvlak, een vertalingslaag tussen verschillende computersystemen. Om het gebruik van de MaaS-API te verbreden naar openbaar vervoer worden ook gesprekken gevoerd met verschillende ov-bedrijven. Via overleg met de decentrale ov-autoriteiten (DOVA) wordt samengewerkt met vervoerders om in ieder geval barcodes, reisticket op telefoon, beschikbaar te krijgen binnen MaaS.
Lees ook:
De stand van zaken rond Mobility as a Service
‘Publiek’ ov doet uitvraag MaaS-platform
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Reactie toevoegen