De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel gaan verkennen of de huidige concessies in de provincies kunnen worden samengevoegd. Ze willen de zeven concessies terugbrengen naar drie.
Mogelijk 3 concessies in Oost-Nederland
De huidige concessies volgen grotendeels de provinciegrenzen. Alleen de concessie IJsselmond strekt zich uit over het westen van Overijssel en Flevoland, met uitzondering van Almere en Lelystad. Veel vervoer trekt zich echter weinig aan van de provinciegrenzen. Zwolle is het middelpunt waar het vervoer uit drie concessies samenkomt: IJsselmond, Midden-Overijssel en Veluwe. In grote lijnen moeten deze concessies in 2020 worden samengevoegd. Mede om deze reden werd de concessie Midden-Overijssel vorig jaar al met twee jaar verlengd. De concessie IJsselmond loopt nog tot 2023. Die zal desondanks ook in 2020 worden meegenomen in de aanbesteding van de nieuwe concessie Noord.
De concessie Oost moet volgens plan ingaan in 2023 en bestaat grotendeels uit de concessie Regio Twente en het Achterhoekse deel van Achterhoek Rivierenland. Achterhoek Rivierenland (waar Arriva net nog een verlenging tot 2025 heeft gekregen) bestaat nog uit twee losse gebieden. Rivierenland wordt met Arnhem-Nijmegen en het zuidelijke deel van de concessie Veluwe samengevoegd in een nieuwe concessie Zuid. Apeldoorn wordt het snijpunt van de drie concessies.
De provincies hopen met het samenvoegen meer kansen uit de markt te halen. De huidige concessies zijn door bezuinigingen en afgenomen reizigersvraag minder interessant voor vervoerders om op in te schrijven. De provincies werken nu al veel samen op het gebied van ov en dat bevalt goed. Bovendien willen ze met het oog op de transitie naar zero emissie zo weinig mogelijk verschillende vervoerders op de grote knooppunten, vanwege de laadinfrastructuur. In het plan zoals het er nu ligt, heeft Apeldoorn dus wel een uitzonderingspositie.
De verkenning moet nog beginnen, dus een hoop is nog onduidelijk. Zo weten de provincies nog niet wat de juridische en financiële consequenties zijn van het vroegtijdig beëindigen van de concessies IJsselmond en Achterhoek Rivierenland. Bij de nieuwe concessie Oost moeten de provincies nog een keuze maken tussen multimodaal aanbesteden of bus en trein apart. Voor de concessie Noord is dat al wel duidelijk: dat wordt alleen bus. Andere (kleinschalige) initiatieven en deelsystemen worden niet in de concessie opgenomen. Wat precies een bus is, moet ook nog worden bepaald, schrijven de Overijsselse Gedeputeerde Staten in de brief (.pdf).
Gedeputeerde Staten van Gelderland en Overijssel hebben inmiddels besloten te starten met de verkenning naar een gezamenlijke aanbesteding. Flevoland besluit op 30 mei hierover. Het voorstel voor de verkenning leggen GS voor de zomer aan Provinciale Staten van de betrokken provincies voor.
Meer artikelen met dit thema
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Belgische jongeren reizen één maand voor 59 euro met al het openbaar vervoer
6 jun om 14:11 uurBelgische jongeren van 18 tot en met 24 jaar kunnen in juli en augustus één maand onbeperkt met al het openbaar…
Transdev eerste ov-bedrijf op hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen
23 apr om 14:24 uurTransdev heet de hoogste trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO bereikt. Het bedrijf is het…
Dit zijn de vakmensen van het ov
12 apr om 14:23 uurIn OV-Magazine 1/2019 presenteerde Marc Maartens de ‘vakmannen van het ov’. Nu de (vak)wereld enorm veranderd…
'Wees adaptief bij publieke mobiliteit’
5 apr om 09:45 uurDat het openbaar vervoer waarde heeft, zullen weinigen betwisten. De vraag is waar je voor het bepalen van die…
Reactie toevoegen