Nieuw ov-beraad maakt van TLS coöperatie
Trans Link Systems moet vóór 1 juni 2014 een coöperatie zijn waarin alle vervoerbedrijven een gelijkwaardige positie hebben. Dat is een van de zaken die het nieuwe Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) wil regelen. Nu is OV-chipkaartconsortium TLS van de stadsvervoerders GVB, HTM en RET en van NS dat een meerderheidsbelang heeft.
De ov-sector is een nieuw overlegorgaan rijker: het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad. Geen ‘permanente structuur’ met bevoegdheden om knopen door te hakken, zoals kwartiermaker Henry Meijdam voor ogen had. Maar een overlegclub die besluiten neemt op basis van vrijwilligheid én consensus. Die besluiten gaan over landelijke kwesties die de grenzen van regionale concessies overstijgen, vooral rond de OV-chipkaart.
De lijst met slepende chipkwesties die het NOVB hoopt op te lossen is lang: dubbel opstaptarief afschaffen, lange-afstandskorting regelen, OV-chipkaartdata delen, incomplete transacties onderzoeken, één loket voor OV-chipkaartklachten instellen. Op die fronten zijn er veel intenties maar weinig afspraken, laat staan resultaten.
Voor de zomer moet er ook een gezamenlijke toekomstvisie liggen op de OV-chip 2.0, oftewel achteraf betalen via de smartphone. Dat zou ook moet kunnen via andere providers dan TLS. Bij de proef van vervoerder Arriva op zes spoorlijnen in Noord-Nederland met het Duitse systeem Touch & Travel betalen reizigers via telecomproviders. In de Werkagenda NOVB (.pdf) staat verder dat er deze zomer een sectorbrede visie moet zijn op overzichtelijke, landelijke ov-producten en -tarieven en dat reizigers meer hulp moeten krijgen om hun optimale kaartje of abonnement te kiezen. Nu zien ze vaak door de bomen het bos niet meer.
Het nieuwe NOVB is een breder overleg dan het bestaande Regionaal Openbaar Vervoer Beraad. In dat ROVB praten de negentien decentrale overheden en regionale vervoerders alleen over landelijke kwesties in het stads- en streekvervoer. In het NOVB zitten ook de twee landelijke hoofdrolspelers op het spoor: het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) en NS.
Het NOVB kent drie lagen: een bestuurlijk overleg onder leiding van oud-minister Sybilla Dekker (71) en een directeurenoverleg en vervoerders-overhedenoverleg met als voorzitter oud-gedeputeerde en oud-senator Eric Janse de Jonge (56). IenM betaalt hen de komende twee jaar en draagt ook de kosten van secretaris Marlous van Oordt, senior beleidsmedewerker bij IenM. In alle overleggen zitten dezelfde partijen: Rijk, ov-autoriteiten, NS, stads- en streekvervoerders.
Voorzitter Arriën Kruyt van reizigersvereniging Rover en Herman Bouma namens de Rocov's hebben geen stemrecht, maar mogen in het directeurenoverleg aanschuiven als adviseurs namens de consumentenorganisaties. Bij een vertrouwelijk agendapunt zijn ze niet welkom.
Als de agenda daarom vraagt, mogen ook algemeen directeur Arco Groothedde van TLS en een expert van ProRail hun zegje doen. Komt het directeurenoverleg ergens niet uit, dan wordt de kwestie opgeschaald naar het bestuurlijk overleg.
Het NOVB rapporteert twee keer per jaar aan staatssecretaris Mansveld van IenM en via haar ook aan de Tweede Kamer.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Reactie toevoegen