De fietsparkeergarage Strawinskylaan, tegenover treinstation Amsterdam Zuid, is officieel in gebruik genomen. Met 3750 stallingsplaatsen is het de grootste fietsparking van de hoofdstad. Het ontwerp voor de stalling is van ontwerpbureau wUrck. “De essentie van de moderne stalling is comfort,’ aldus projectarchitect Orios Casas Cancer.
Nieuwe fietsparking bij Amsterdam Zuid
De ondergrondse stalling aan de Strawinskylaan is na Zuidplein (2700 plaatsen) en Mahlerplein (3000 plaatsen) de derde fietsparkeergarage in het stationsgebied. Door voldoende parkeerplekken voor fietsen aan te bieden, wil de gemeente het station bereikbaar houden en de kwaliteit van de openbare ruimte vergroten.
Bekijk ook de beeldreportage: Ondergrondse fietsparking bij A'dam Zuid
Volgens Casas Cancer zorgt de ondergrondse garage voor een ‘verdubbeling’ van het bovenliggende buitenruimte. “Vroeger werd gedacht vanuit minimale eisen; tegenwoordig wordt de stalling gezien als een verlengstuk van de openbare ruimte, met een aangenaam klimaat, goed licht en een ruime opzet.”
Inrichting
Boomvormige stalen kolommen en plafondeilanden als bladerdekken bepalen het beeld van de garage, gevat in een eenvoudig en strak betonnen volume en voorzien van een epoxyvloer. Beeldbepalend is de verlichting via de glazen wanden en de plafondeilanden, die daglicht simuleren.
Op de plekken van de entrees is gekozen voor de vorm van vijfhoeken – een verwijzing naar het voormalige plantsoen De Vijfhoek. De garage is gelegen onder dit voormalige plantsoen, die de komende maanden wordt heringericht tot buurtplein met speelvoorzieningen.
Toegankelijk
Via de hoofdingang is de garage voor fietsers vanaf de Strawinskylaan toegankelijk via tapis roulants (rolbanden), die zich bevinden in een hardglazen paviljoen die de ruimtelijke werking van het plein ongemoeid moet laten. Een brede trap in een korte tunnel vormt de voetgangersentree van de stalling. Zo kunnen reizigers vanuit het station de stalling bereiken zonder het drukke fietspad te hoeven oversteken.
Verlengstuk
wUrck realiseerde eerder onder andere drie fietsgarages in Haarlem. In Amsterdam werkt wUrck aan stallingen in De Pijp, in de Regulierdwarsstraat en tegenover het Amsterdamse Centraal Station.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Ik hoop voor de fietsers die er hun fiets gaan stallen, dat de rekken ook ingericht zijn voor de fietsen met de moderne brede sturen.
Bij de stallingen in b.v. Leiden is dit (nog ) niet zo.
Peter
Ingediend door PeterHaaswijk op wo, 23/05/2018 - 11:31
Reactie toevoegen