Reizen met een OV-chipkaart bij verschillende vervoerders moet net zo simpel worden als mobiel bellen tussen verschillende providers. Dat voorstel heeft fractiemedewerker Frank Visser van de ChristenUnie gelanceerd op de Dag van de Rail.
'OV-chipkaart moet net zo simpel als mobieltje'
“Bellen van KPN naar Vodafone kost je geen dubbel starttarief, je hoeft halverwege je gesprek niet opnieuw het nummer in te toetsen, je weet van tevoren precies hoeveel het kost en je hebt te maken met maar één klantenservice”, vergelijkt Visser. Reizigers met een OV-chipkaart moeten onderweg bij wisseling van vervoerder opnieuw uit- en inchecken, betalen soms dubbel opstapstaftarief, hebben te makken met wisselende (en soms elkaar bijtende) tarieven en worden bij problemen van het kastje naar de muur gestuurd.
"Trans Link Systems kan flink worden afgeslankt"
Om alle problemen de wereld uit te helpen moet de OV-chipkaart een gemakskaart worden. Visser: “OV-chipkaartconsortium Trans Link Systems is dan geen bank meer, maar doet alleen technische ondersteuning en kan dus flink worden afgeslankt. Want reizigers kiezen zelf een provider: een vervoerder of klantencollectief (ANWB, United Consumers) die hen het beste aanbod doet. Dat moet leiden tot meer dynamiek en innovatie. Het wordt voor alle reizigers mogelijk om net als bij mobiel bellen ook achteraf te betalen, de beste prijs te krijgen, voordelige gezinsabonnementen te nemen, aantrekkelijke kilometerbundels te kopen en geld terug te krijgen bij vertragingen in het hele ov.”
Volgens de ChristenUnie moet het Rijk de verplichte uitwisseling van vervoerdata in de Wet personenvervoer 2000 vastleggen en de Autoriteit Consument en Markt (opvolger van de Nederlandse Mededingingsautoriteit) aanwijzen als marktmeester.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Reactie toevoegen