Het aantal keren dat NS in 2013 een station oversloeg is met ruim een derde toegenomen in vergelijking met 2012. Dat blijkt uit cijfers van IenM en Rover.
Overslaan stations een derde toegenomen
Staatssecretaris Wilma Mansveld van IenM maakte gisteren bekend dat NS in 2013 om vertragingen in te lopen 3395 keer een station heeft overgeslagen. Dat is ruim 36 procent meer dan in 2012, toen NS volgens Rover 2488 keer een station voorbijreed. In 2011 gebeurde dat 2478 keer en in 2010 2281 keer.
Meest gedupeerd waren de reizigers die wilden uitstappen op station Arnhem Zuid (412 keer gepasseerd), Elst (412 keer) en Nijmegen Lent (411 keer). Op de vierde plaats van overgeslagen stations staat Utrecht Overvecht, dat NS 145 keer links liet liggen. Daarop volgen met ongeveer 80 keer gepasseerd in 2013 de stations Weesp, Gouda, Rotterdam Blaak en Hilversum Sportpark.
Bron: RTL Nieuws
Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid hebben de pech dat ze aan de IJssellijn Roosendaal–Zwolle liggen, met een groot aantal kruisingen en enkelsporige baanvakken. Inmiddels heeft ProRail een keervoorziening aangelegd bij station Wijchen. Daardoor kan NS vanaf volgend jaar december elk kwartier een Sprinter laten rijden tussen Arnhem en Wijchen. De Intercity stopt dan niet meer op de drie stations tussen Nijmegen en Arnhem. Overigens vindt de VVD dat Mansveld ervoor moet zorgen dat het overslaan van deze stations in het voorjaar al niet meer gebeurt.
Dat station Utrecht Overvecht relatief vaak wordt gepasseerd komt doordat anders de punctualiteit op het hoofdrailnet in gevaar komt. Bovendien is er op station Utrecht Centraal weinig tijd voor de treinen om te keren. Dat wordt beter na het herstructureren van de wissels rond Utrecht. Vanaf december volgend jaar moet er verbetering optreden.
Reizigers in de trein zullen eerder worden geïnformeerd in de trein, belooft Mansveld. Behalve omroepen dat een station zal worden overgeslagen, zal NS op het beeldscherm in de trein het betreffende station niet meer laten zien.
Begin 2015 stuurt de staatssecretaris het overzicht van overgeslagen stations in 2014 naar de Kamer.
NS-woordvoerder Eric Trinthamer over het overslaan van station tegenover Omroep Gelderland:
https://soundcloud.com/omroepgld/woordvoerder-ns
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Mooi gebruik gemaakt van diverse tools, goed gedaan. Ook opvallend dat stations als Den Bosch en Leiden en Rotterdam Centraal een enkele keer voorbij wordt gereden. Rotterdam Centraal slechts 1x, maar ik kan mij er weinig bij voorstellen dat zulke grote stations voorbij worden gereden. Je kan er ook nauwelijks vergeten te stoppen, dat natuurlijk ook soms gebeurd (geen idee of die treinen ook inbegrepen zijn).
Ingediend door hkuyeren op wo, 03/12/2014 - 17:55
Heeft er ook mee te maken dat bij enkele stations men wegens omstandigheden, of miscalculatie op een middenspoor beland is, zoals bv een paar keer bij Haarlem. Waardoor je daar dus niet kunt uitstappen.
Het is ook meerdere keren voorgekomen dat een trein te lang was, of vanuit een wissel aan de achterzijde niet helemaal het perron raakte, waardoor, als daar bv mensen met een kinderwagen of vouwfiets moeten uitstappen, een probleem van 1 meter nog wat hoogte hebben bij uitstappen.
Ik heb 1 keer gehad 1 of 2 jaar geleden, dat Rotterdam Alexander voorbij gereden werd, maar dat had dan weer met een technisch mankement te maken. Ik meen dat ie nl niet meer weg kon rijden als ie stopte en daarom maar helemaal naar Rotterdam (z'n eindpunt) reed om daar dan maar kapot te staan.
Ingediend door San10 op wo, 03/12/2014 - 19:47
Reactie toevoegen