Rotterdam maakt ruimte voor beleving
“We bekeken de inrichting van infra altijd puur functioneel”, begint mobiliteitsstrateeg Martin Guit van de gemeente Rotterdam. Maar sinds kort is zijn opvatting veranderd: infra moet óók sexy zijn. Guit spreekt hierover tijdens het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit, op 14 oktober in Rotterdam.
Eerder dit jaar raakte Guit geïnspireerd door een lezing van belevingsonderzoekers Mark van Hagen en Mel Heiligers, vertelt hij enthousiast. “Het was echt een eyeopener voor me”, begint de Rotterdamse spraakwaterval. Hij vat het samen: “De boodschap was: de manier hoe mensen infrastructuur beleven is misschien nog wel belangrijker dan de functionaliteit. Verkeerskundigen en ingenieurs kijken vaak puur functioneel naar infra: het moet sober, veilig en doelmatig zijn. Door aan de beleving en waardering te sleutelen, verhoog je de attractiviteit van de stad. Daarmee kan je een stad heel anders gaan inrichten.”
En dat terwijl Rotterdam met het iconische Centraal Station juist een erg goed voorbeeld heeft van een stuk infrastructuur waarbij de belevingswaarde hoog ligt. Guit: “Van Hagen noemt Rotterdam Centraal ook als goed voorbeeld van sexy infrastructuur. Tien tot twintig jaar geleden wilde niemand met de trein naar Rotterdam. Nu is iedere Rotterdammer er trots op. Het is een prachtige entree van de stad geworden. Dus we zijn al op de goede weg.”
Maar de stad is nog lang niet af, gaat hij verder. “Neem het Churchillplein. Dat is een hartstikke drukke regionale metroknoop, maar van buitenaf zijn de entrees haast onvindbaar. We moeten de haltes niet verstoppen onder de grond, maar juist zichtbaar maken á al Sint Petersburg, waar de haltes net kathedralen zijn. En met moderne roltrappen de reizigersstromen in de openbare ruimte zichtbaar kunnen maken.”
De nieuwe filosofie van Guit luidt dan ook: “Begin met de functionaliteit, maar ga daarna verder met de aantrekkelijkheid.” Sexy infrastructuur, hij noemt de term nog maar weer. “Mijn stelling is: goede infrastructuur is de randvoorwaarde om andere beleidsdoelen te behalen. Met goede overstappunten waar mensen aansluiting op alle vervoersmiddelen kunnen vinden, krijg je uiteindelijk minder auto’s en meer voetgangers en fietsers in de stad. Dat is de benadering vanuit gebiedsontwikkeling, maar die theorie van Van Hagen en Heiligers versterkt het alleen maar.”
In de komende editie van OV-Magazine verschijnt een uitgebreid artikel waarin Mark van Hagen, Mel Heiligers en Martin Guit dieper op dit onderwerp ingaan. Wilt u dit artikel thuis ontvangen? Neem dan een abonnement.
Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit
De gemeente Rotterdam is op 14 oktober gastheer van het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit, waar wordt ingezoomd op de veranderende parkeeropgave in de stad. Ook daarin moet meer gefocust worden op beleving, stelt Guit. “We kijken anders naar mobiliteit en dus ook naar parkeren.”
Martin is één van de sprekers tijdens dit event en hij spreekt over hoe mobiliteit kan bijdragen aan de hogere doelstellingen van de stad. Bastiaan Pigge zal ingaan wat de strategische parkeeropgave van Rotterdam op korte en lange termijn is. Uw uitdagingen zullen niet veel anders zijn.
Meer weten? Bekijk het volledige programma hier en meld u aan.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Helemaal eens, maar feitelijk is er niets nieuws onder de zon: kijk naar de spoorkathedralen van de 19e en vroege 20e eeuw en de kleine sfeervolle plattelandsstations uit die tijd. Misschien moeten we de puur functionele benadering inderdaad maar eens gaan zien een gepasseerd station. Iets van voorbijgaande aard, een begrijpelijke en noodzakelijke ontwikkeling destijds, maar niet het einde van de geschiedenis. Je zit dat trouwens veel breder in de maatschappij, waar de schreeuw om de menselijke maat en de persoonlijke benadering door de overheid steeds luider gehoord wordt. De mens als machine zien ... uiteindelijk werkt dat niet.
Ingediend door Daan op ma, 27/09/2021 - 15:57
Reactie toevoegen