Het treinstation van Assen is genomineerd voor de ‘Beste Gebouw van het Jaar’-award. In totaal zijn twaalf gebouwen genomineerd. Stemmen voor de publieksprijs kan nog tot 9 augustus.
Station Assen in race voor architectuuraward
Dat maakte de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA) bekend. Het stationsgebouw is voor de jaarlijkse vakprijs genomineerd in de categorie Identiteit & icoonwaarde. Het station moet het opnemen tegen Studio Thonik in Amsterdam en het Van der Valk Hotel op de Amsterdamse Zuidas.
Volgens de jury geeft het ontwerp van Powerhouse Company en De Zwarte Hond identiteit aan de stad. “Met een helder stedenbouwkundig en architectonisch gebaar geeft Station Assen identiteit aan de stad. Onder de iconische houten luifel strekt de rode loper zich uit vanaf het station naar de binnenstad. Een uitnodigende, herkenbare en toegankelijke entree naar de stad, waar reizigers zich gemakkelijk kunnen oriënteren.”
In totaal werden 108 gebouwen ingezonden voor de architectuurprijs. De vakjury, onder voorzitterschap van Alexander Pechtold, selecteerde achttien ontwerpen en na jurering bleven twaalf stuks over. Alle genomineerden maken kansen op de vakjuryprijs als op de publieksprijs. Voor de publiekprijs kan nog tot 9 augustus gestemd worden via deze link.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Het nieuwe station met houten dak van Assen krijgt over een paar jaar concurrentie van het nieuwe station van Ede-Wageningen. In deze Gelderse gemeente verrijst straks ook zo'n fraaie houten perron overkapping over het dan vergrootte station hier. Het oudere station van Assen was net een moskee met minaretten en goudkleurige torentjes. Alleen bij station Duivendrecht kun je nog op of afstappen voor een religieus bouwwerk. Bij dit genoemde kruisingsstation gaat het om een Christelijke kerk. Of er nog meer trein, metro tram of busstations bij religieuze bouwwerken hebben in binnen -en buitenland weet ik niet. Station Arnhem Centraal wordt straks echt Arnhem Centraal op het futuristische stationsgebouw! Of dit nu al is weet ik niet, maar als dat wel zo al is zet er een mooie recente foto er van bij! En dat gebeurt dan eindelijk pas na vijf jaar naamsverandering!
Ingediend door Arjan Krabbenbos op wo, 09/06/2021 - 17:09
Dit ontwerp mag absoluut GEEN prijs winnen. Reden: de reiziger is WEER het slachtoffer van technocratie, hoogmoed en eigenwaan van spoorsector, ambtenarij & bestuurders. Want je regent op het perron gewoon ouderwets zijknat. Reizigers kunnen lettterlijk de pleuris krijgen - als de sector z'n tientallen miljoenen maar binnenharkt om architectonische iconen neer te zetten. Walgelijk-weerzinwekkend zelfverheerlijking en systematisch klantautisme.
Ingediend door Ing. ACF Sierts op di, 15/06/2021 - 12:28
Zo'n doorwaai plankdak is overigens wél perfect in windstille streken waar regen, hagel en sneeuw de hebbelijkheid hebben loodrecht neer te dalen, en waar het bovendien nooit koud is.
Laat bij het toekennen van een prijs het gebruiksnut de doorslag krijgen, en niet of er sprake is van een egostrelend bouwsel voor iemand die zich architect mag noemen, en die blijkbaar nog nooit op de bus of trein gewacht heeft. Bij voorbeeld in Assen.
Ingediend door K. van Sambeek op vr, 18/06/2021 - 12:38
Reactie toevoegen