De ontwerpcombinatie De Zwarte Hond en Powerhouse Company hebben de aanbesteding gewonnen voor het ontwerp van station Assen.
Station Assen krijgt karakteristieke kap
Opdrachtgevers NS, ProRail en de gemeente Assen wilden een uitnodigend, herkenbaar en toegankelijk station. Zij zochten in de prijsvraag naar een optimaal ov-knooppunt, dat zowel stedenbouwkundig als architectonisch aansluit op de stad. De winnende bureaus hebben eerder samen een opdracht binnengehaald. In 2013 realiseerden zij het Erasmus Paviljoen voor de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
De architecten hebben gekozen voor een ontwerp met drie horizontale lagen; een ondergrondse fietsenstalling, een ruime stationshal die aansluit op de stad en een karakteristieke stationskap. Een nieuwe perrontunnel geeft toegang tot een verbreed middenperron.
Doordat de fietsenstalling ondergronds komt, is er alle ruimte voor voetgangers. De fietsenstalling biedt plaats aan 2600 fietsen en kan in de toekomst worden uitgebreid. Bovenop op de fietsenstalling aan de noordzijde komen groene terrassen.
Door de aanleg van een verdiepte autotunnel kunnen voetgangers straks vanaf het station ongehinderd de stad in lopen. De 'rode loper' van Assen verbindt het centrum met het oosten van de stad.
De vernieuwing van het stationsgebied in Assen bestaat uit de bouw van een nieuw stationsgebouw met fietsenstalling, een nieuwe perrontunnel, de vernieuwing van de Vredeveldsetunnel, de inrichting van een nieuw busstation, de aanleg van een autotunnel, de inrichting van het stationsgebied en de herinrichting van de openbare ruimte.
De bouw van de autotunnel is gereed in 2016, het station in 2017 en de inrichting van het stationsplein in 2018. In 2019 moet de herinrichting van het hele stationsgebied klaar zijn.
Bekijk ook de reeks ontwerptekeningen.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen