Tramnet Alicante stelt Zwolle–Kampen in de schaduw

door in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor Tramnet Alicante stelt Zwolle–Kampen in de schaduw

Ondanks de economische malaise in Spanje heeft de provincie Alicante deze maand een derde tramlijn in gebruik genomen. Daarmee beschikt de regio over het grootste tramnet van Spanje.

De opening van tramlijn 2 liep 2,5 jaar vertraging op. Het 9 kilometer lange tramtraject tussen de gemeenten Alicante en San Vicente del Raspeig was al in maart 2011 klaar. De vergelijking met Zwolle–Kampen dringt zich op, hoewel Overijssel nog steeds geen keuze heeft gemaakt tussen tram en trein.

De provinciale overheid van Alicante besteedde de exploitatie in 2010 aan in de verwachting goedkoper uit te komen. Het bod van het plaatselijke busbedrijf Vectalia paste niet binnen het budget en een tweede aanbesteding op basis van een concurrentiegerichte dialoog mislukte. Daarom accepteerde Alicante de aanbieding van het semioverheidsbedrijf FGV uit 2009 alsnog.

De aanleg van de trambaan heeft 100 miljoen euro gekost. Bombardier leverde 14 trams van het type Flexity Outlook met een 100 procent lage vloer voor 50 miljoen euro. Tramlijn 2 zal naar verwachting de drukste worden van het tramnet van Alicante. De tram verbindt het stadscentrum met het ziekenhuis en de universiteit.

Per maand zullen naar verwachting 250.000 reizigers de tram nemen. Dat is aanzienlijk meer dan de 175.000 reizigers die nu maandelijks met de drukke kusttram reizen. De rijtijd tussen beide eindpunten is minder dan 30 minuten. De tram rijdt elke 15 minuten langs 14 haltes . In de spits elke 8 minuten, in de vroege ochtend en late avond elk half uur. Een kaartje kost 1,45 euro, een tienrittenkaart 8,25 euro. Verwacht wordt dat de tramlijn door de opbrengsten uit kaartverkoop en reclame volledig kostendekkend zal zijn.

Met de derde tramlijn heeft Alicante een 33 kilometer lang tramnet, het langste van Spanje. Daarmee laat Alicante steden als Barcelona, Madrid en Valencia achter zich. Naast drie stadstramlijnen rijdt tussen Alicante en Benidorm een tramtrein, en tussen Benidorm en Dénia een dieseltrein. De gezamenlijke lengte van het railnet van Alicante is 111 kilometer.

Sinds de opening van de eerste tramlijn in 2003 stijgt het aantal reizigers jaarlijks. Alicante is daarmee heel wat succesvoller dan de steden Jaén en Vélez-Málaga, waar de trams als gevolg van politiek-bestuurlijke en financiële problemen uit het straatbeeld zijn verdwenen.

Een vergelijking met de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen ligt voor de hand. Ook bij deze lijn mislukten twee aanbestedingen. Overijssel liet daarna de haalbaarheid van vertramming en van diverse bus- en treinvarianten enkele malen onderzoeken. Sinds het mislukken van de eerste aanbesteding eind 2010 zijn bijna drie jaar verstreken zonder dat een beslissing is genomen over de exploitatie van de spoorlijn. De autoriteiten van Alicante traden met meer daadkracht op. Tramlijn 2 is nu operationeel, zij het met een vertraging van 2,5 jaar.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook