De autoriteit: Arriën Kruyt

door in rubriek De autoriteit
Reacties uitgeschakeld voor De autoriteit: Arriën Kruyt

Naam en Leeftijd: Arriën Kruyt (67)

Woonplaats: Amersfoort

Functie: voorzitter

Orgainsatie: Rover

In het ov sinds: september 2010

 

Wat heeft u met het ov?
Ik hou ervan. Als interim-manager doe ik altijd alles met het ov.

Wat is uw grootste genot in het ov?
In de Intercity zitten, je laptop openzetten, mail beantwoorden, soms een boek lezen en naar buiten kijken.

Wat is uw grootste ergernis in het ov?
Stroom-, wissel- en seinstoringen. Je weet nooit hoe lang het duurt.

Wat is het beste ov van Nederland?
Naast de Intercity’s de stoptreinen van Arriva.

Wie bewondert u het meest in het ov?
Pedro Peters van de RET. Hij denkt vanuit de reizigers, kan overweg met zijn politieke bestuurders en verbindt mensen en organisaties.

Wat is het beste buitenlandse voorbeeld?
Zwitserland. Al het ov sluit daar aan: treinen, trams, bussen, veerboten en kabelbanen.

Wat is het grootste onrecht in de ov-sector?
De OV-chipkaart is ons verkocht als een vriendelijk product, maar reizigers hebben er veel ellende van.

Hoeveel tijd kost Rover u?
Zes dagdelen, inclusief avonden.

Wat vindt uw vrouw ervan?
Die zegt: “Arriën, dit hoort bij jou.”

Hoe combineert u het met uw andere werk?
Omdat ik het ov gebruik, kan ik zeven afspraken op een dag plannen. In de trein gaat het werk gewoon door en kan ik me ontspannen.

Waarom schrijft u een Keek op de week?
Als wethouder in Amersfoort ben ik daarmee begonnen voor de overige collegeleden, m’n ambtenaren en fractie. Nu is hij intern voor het kader van Rover, om buiten de vergaderingen om te laten weten waar ik mee bezig ben, wat ik beleef en wie ik ontmoet. Wordt enorm gewaardeerd.

Wat vindt u van Rikus Spithorst en zijn Maatschappij voor Beter OV?
Hij roept makkelijk dingen zonder verantwoordelijkheid te nemen. Natuurlijk kan IenM de concessie voor de Beneluxtrein intrekken, maar dan rijdt er niks meer.

Waarom gelooft u wel in de Beneluxtrein van NS en niet in de Lage Landen Lijn van Arriva?
De zwakke plek is dat Arriva geen contact heeft gezocht met de Belgen. Zo werkt die cultuur niet.

Wat is uw grootste succes?
Het project Samen op reis.

Wanneer zijn alle 15 acties van Samen op reis gerealiseerd?
Volgend jaar. De actie voor meer werknemers in het ov met VNO-NCW is erbij gekomen, een bondgenoot om van te dromen. En de actie voor betere info vanaf Schiphol komt er hopelijk ook.

Wat zou u veranderen als staatssecretaris van IenM?
ProRail onder controle krijgen, want dat is nu alleen financiële verantwoording schuldig en geen praktische. Terwijl hun buitendienststellingen enorme overlast veroorzaken.

Hoe kan Rover met zo weinig leden zoveel invloed hebben?
Deskundigheid. Daar kun je in dit land ver mee komen.

Wat gaat u doen tegen de vergrijzing van Rover?
Wist ik het maar, want daar worstel ik mee. Ik denk aan andere vormen van belangenbehartiging: bijvoorbeeld per lijn, regio of probleem. Maar met Facebookgroepjes blijft de continuïteit lastig.

Welke drie dingen moeten snel verbeteren in het ov?
Betere samenwerking rond tarieven. De Kruidvatkaart was het begin; nu gaan de vervoerders ook samen abonnementen verkopen in de Spoordeelwinkel. Meer investeringen in railvervoer en meer aandacht voor vervoer van deur tot deur. Dat gaat allemaal niet snel.

Waarover zou OV-Magazine eens moeten schrijven?
Wat zijn de nieuwe ontwikkelingen naast de OV-fiets? Wat wil de moderne forens; gaat die echt minder in de spits reizen? En leidt krimp echt tot minder ov, want als voorzieningen in dorpen wegvallen moeten mensen toch juist verder reizen?

Over vijf jaar…
Ben ik voorzitter van de Europese Reizigersfederatie EPF. Daar ben ik voor gevraagd, maar ik heb het nu nog te druk met Rover.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook