Postuum eerbetoon aan veerdienst Amsterdam–Velsen

Postuum eerbetoon aan veerdienst Amsterdam–Velsen

door in rubriek OV-klantenbarometer
Reacties uitgeschakeld voor Postuum eerbetoon aan veerdienst Amsterdam–Velsen

De veerdienst Amsterdam–Velsen van vervoerder Connexxion, in december 2013 opgedoekt door de provincie Noord-Holland vanwege de te lage kostendekking, heeft in het laatste jaar van zijn bestaan een 8,8 gescoord. Dat is het hoogste cijfer ooit.

“Kennelijk hebben de reizigers nog eenmaal willen aangeven hoezeer zij deze dienst hebben gewaardeerd”, schrijft het Kennisplatform Verkeer en Vervoer in de OV-Klantenbarometer 2013.

1 Veerdienst Amsterdam–Velsen (Connexxion) 8,8
2 Vlieland, Terschelling en Ameland (TCR/Arriva) 8,3
3 Veerdienst Rotterdam–Drechtsteden (Aquabus) 8,2
Schiermonnikoog (Arriva) 8,2
5 Waterland (EBS) 7,8

 

 

 

De top-3 kent geen verrassingen: alles met water of Wadden doet het altijd goed. Schiermonnikoog met de elektrische BYD-bussen van Arriva komt met een 8,2 nieuw binnen op een gedeelde derde plek. Waterland van vervoerder EBS is de beste grotere busconcessie.

De Vechtdallijn Zwolle–Emmen is de grootste stijger: van een 6,3 onder NS naar een 7,7 onder Arriva. Daarmee springt de lijn van plek 75 naar plek 9 in het klassement van 77 concessies. Ook de regionale lijnen die Arriva heeft overgenomen van RegioNS en Syntus doen het in hun eerste jaar meteen veel beter: Zutphen–Apeldoorn van een 7,4 naar een 7,6; Zutphen–Winterswijk van een 6,6 naar een 7,5; Arnhem–Winterswijk van een 6,6 naar een 7,3 en Arnhem–Tiel van een 6,7 naar een 7,3. Zwolle–Kampen van NS is met een 7,8 de beste regionale spoorlijn.

De beste ov-autoriteiten zijn volgens de reizigers de provincies Drenthe (een 7,7), Noord-Holland en Overijssel (allebei een 7,6). De laagste scores krijgen de stadsregio’s Amsterdam, Haaglanden en Utrecht en de provincies Brabant, Utrecht en Zeeland (allemaal een 7,3).

Bij de Rotterdamse RET doet de metro het 0,1 punt beter, de bus 0,2 punt beter en de tram 0,3 punt beter. Bij het Amsterdamse GVB dalen de bus, tram en metro allemaal 0,1 punt. De grootste dalers zijn stadsbus Utrecht van vervoerder GVU (van een 7,5 naar een 7,1) en de veerdienst Vlissingen–Breskens van Veolia (van een 7,6 naar een 7,2).

73 trein Zutphen–Hengelo–Oldenzaal (Syntus) 7,2
74 tram Haaglanden (HTM) 7,1
stadsbus Utrecht (GVU) 7,1
metro Amsterdam (GVB) 7,1
77 trein Nijmegen–Roermond (Veolia) 6,8

 

 

 

De Maaslijn Nijmegen–Roermond van Veolia is als drager van de rode lantaren de enige concessie die lager eindigt dan een 7. Vermoedelijk is dat te wijten aan overvolle spitstreinen op deeltrajecten.

Voor de OV-Klantenbarometer 2013 vulden ongeveer 90.000 reizigers op 6.493 ritten een enquête in. Het algemene oordeel bleef dit jaar hetzelfde: een 7,4. De waardering voor het gemak van de OV-chipkaart steeg licht naar een 7,6. De laagste scores waren er voor het tarief van het regionale openbaar vervoer (een 4,9) en informatie bij vertraging (een 5,1).

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook