Liever een echte Intercity
dossier PHS

Liever een echte Intercity

door in rubriek artikel, Intercity's, spoor
Reacties uitgeschakeld voor Liever een echte Intercity

Hogere snelheid minder belangrijk, betoogt Vincent Boelen, adviseur mobiliteit en ov-planoloog bij de gemeente Breda.

In het vorige nummer van OV-Magazine presenteerde Marc Maartens een alternatief voor Programma Hoogfrequent Spoor. Hij zou PHS willen omdopen in Programma Hogere Snelheden. Maar aan snellere treinen hebben reizigers niet zoveel, wel aan échte Intercity’s in een drietreinensysteem.

Maartens stelt dat de samenleving om snellere treinen tussen de steden vraagt. Het gaat (potentiële) reizigers echter vooral om een gemakkelijke verplaatsingsketen, die aantrekkelijk en snel is. Voor- en natransporttijd en overstaptijd tellen zwaar mee in de beleving van de reistijd. Dat geldt vooral voor het overgrote deel van de verplaatsingen binnen een bereik van 30 à 40 kilometer.

Vergeleken met het buitenland is de frequentie van de Intercity hoog, maar de snelheid laag, volgens Maartens. Dat klopt. Maar de afstanden tussen de steden zijn in Nederland veel kleiner dan bijvoorbeeld in Duitsland, en dat betekent vaker stoppen. Hoge frequenties tellen zwaarder mee bij de beleving van een verplaatsing dan een hoge maximum snelheid.

Of een verhoging van de maximumsnelheid tot 160 à 200 kilometer per uur 20 tot 25 procent rijtijdwinst oplevert is maar de vraag. Door optrekken, afremmen en baanvakdrukte neemt de winst

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook