Veolia lanceert loyaliteitsprogramma voor smartphone
dossier Innovatie

Veolia lanceert loyaliteitsprogramma voor smartphone

door in rubriek promotie
Reacties uitgeschakeld voor Veolia lanceert loyaliteitsprogramma voor smartphone

Veolia lanceert volgende week met de provincie Noord-Brabant een loyaliteitsprogramma voor reizigers in de Brabantliners.

Anders dan bij de OV-Miles van de Rotterdamse vervoerder RET zijn de spaarpunten niet gekoppeld aan hun OV-chipkaart, maar aan hun mobiele telefoon.

“Wij willen een stap vooruit maken en voorsorteren op de OV-chip 2.0, en dus kiezen wij voor de smartphone”, verklaart marketing manager Boy Hendriks van Veolia Transport Nederland. “Want dit programma moet over vijf jaar ook nog kunnen draaien. Dit soort projecten moeten we vaker en sneller opstarten om het ov te blijven innoveren. Want waarom moet het bijvoorbeeld drie jaar duren voordat de Intercity’s stopcontacten hebben?”

Met het loyaliteitsprogramma wil Veolia trouwe reizigers belonen en beter leren kennen, en nieuwe reizigers winnen. Gekozen is voor een proef in de Brabantliners 400 (Oosterhout–Utrecht), 401 (Breda–Utrecht) en 402 (Breda–Gorinchem). Hendriks: “Die forensen en zakelijke reizigers zijn nieuwsgierig, verwachten hoge kwaliteit en zitten relatief lang in de bus.” Het programma heet Buzz&Credits en zit volgende week in de Brabant OV App. Deze app bevat ook de multimodale reisplanner van Go About, met actuele reistijden per auto, fiets, ov en P+R.

Reizigers kunnen de Brabant OV App voor Android en iPhone gratis downloaden, zich aanmelden voor Buzz&Credits en een profiel aanmaken. “Je naam, leeftijd en e-mailadres leveren punten op”, vertelt Hendriks. “Vul je ook je reisproduct, reisfrequentie en reisdoel in, dan krijg je extra punten. Dat geldt ook als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief van Goed bezig BUS of het klantenpanel van Buzz&Credits.”

Met Buzz&Credits geeft de reiziger Veolia toestemming om het reisgedrag te volgen in ruil voor punten. Elke kilometer in een Brabantliner levert vier punten op. Hendriks: “Dat volgen doen we op basis van gps en alleen voor het spaarprogramma; niet voor andere doeleinden. Wil je niet gevolgd worden, dan kun je dat snel en gemakkelijk uitzetten.”

Veolia heeft tien partners bij wie reizigers 2500, 5000, 7500 of 10.000 punten kunnen verzilveren voor 2,50 tot 10,00 euro korting, van een proefabonnement op de regionale krant BN/De Stem tot een internationale busrit van Veolia-dochter Eurolines. Dat doe je in de meeste gevallen door bij een webshop of aan de kassa een kortingcode in te toetsen.

Buzz&Credits is net als de Brabant OV App gebouwd door softwareontwikkelaar Moop. Het bedrijf Mobidot verwerkt de reisdata en spaarpunten. De provincie Brabant investeert bijna een halve ton in de ontwikkeling en promotie van het loyaliteitsprogramma. De nieuwe sitebuzzencredits.nl is vanaf volgende week maandag in de lucht. Vanaf dan kunnen ook maximaal 2500 reizigers zich aanmelden voor de proef met Buzz&Credits.

De proef loopt tot en met 30 juni. Gespaarde punten zijn in te wisselen tot 10 augustus. Daarna volgt de evaluatie. Hendriks: “Werkt de techniek, vinden reizigers het interessant, hebben we de juiste partners – moet het de Efteling zijn of juist de banketbakker om de hoek – gaan deelnemers meer reizen en snappen ze dat ze via gps worden gevolgd?” Net als OV-Miles van de RET kunnen ook andere vervoerders zich aansluiten bij Buzz&Credits.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook