TLS krijgt vijf jaar om zich te bewijzen

TLS krijgt vijf jaar om zich te bewijzen

Trans Link Systems (TLS) krijgt van de vervoerbedrijven vijf jaar om zich te bewijzen. In die vijf jaar mogen vervoerders nieuwe betaalwijzen introduceren naast de OV-chipkaart.

Voorbeelden van nieuwe betaalwijzen zijn de contactloze bankpas, de smartphone en de streepjescode. Die contouren van de nieuwe betaalvisie onder leiding van het Nationaal Openbaar Vervoerberaad werden vrijdag helder tijdens het OV-café ‘Betalen in het OV-3.0‘ van ROCOV Gelderland Stadsregio.

Het ov-chipkaartconsortium TLS is nu in handen van de overheidsbedrijven NS (68,75 procent), GVB, RET (allebei 12,5 procent) en HTM (6,25 procent). Begin volgend jaar komen alle aandelen TLS in handen van een coöperatie. Daarin zitten alle vervoerders. Dus ook de particuliere bedrijven Arriva, Connexxion, EBS, Syntus en Veolia plus NS-dochter Qbuzz.

De coöperatie krijgt twee werkgroepen die TLS scherp moeten houden op het vlak van efficiency (lagere kosten) en innovatie (nieuwe betaalwijzen). Zo vinden Arriva en Veolia de tarieven van TLS te hoog. Een punt van discussie is ook nog de stemverhouding. In theorie kan die variëren van één stem per vervoerder tot een aantal stemmen per vervoerder op basis van ieders omzet in het ov.

Volgens Jasper van Kuijk, universitair docent aan de TU Delft, moeten er minimaal vier dingen verbeteren aan het OV-chipkaartsysteem: alle in- en uitcheckpaaltjes moeten dezelfde kleur krijgen, ze moeten allemaal dezelfde welkomsttekst geven, op je OV-chipkaart moet je kunnen lezen welke reis je maakt (reisdatum, waar ingecheckt, abonnement, korting, klasse, saldo) en alle poortjes moeten dicht, zodat je nooit meer kunt vergeten in- en uit te checken.

De uitgangspunten van de OV-chipkaart blijven zoals vervoerder RET en automatiseerder Siemens die in 1991 hebben bedacht: in- en uitchecken per vervoerder en betalen per gereisde kilometer. Wel komen er voor consumenten meer mogelijkheden om achteraf te betalen in plaats van vooraf. Zo kunnen alle klanten van de RET vanaf 1 oktober achteraf de rekening van al hun Rotterdamse bus-, tram- en metroreizen krijgen. Ook komen er meer diensten rond de OV-chipkaart, zoals de website www.uitcheckgemist.nl. Daar kunnen reizigers die zijn vergeten uit te checken alsnog uitchecken.

Vervoerders zijn vrij om naast de OV-chipkaart andere betaalwijzen in te voeren, maar zullen dat alleen doen als ze voldoende massa hebben. Het voordeel van de contactloze bankpas (die NS gaat testen) en de smartphone is dat reizigers geen OV-chipkaart van 7,50 euro hoeven kopen en niet eerst tot 20,00 euro saldo hoeven laden alvorens te kunnen reizen.

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

Eén reactie

  1. Chris van Aalst
    29 september 2014 om 10:57

    Er zijn zoveel ideeën zodat ik er ook een toevoeg.
    Het zou het fijnste zijn dat je op je gsm (ipad- tablet etc.) het saldo, de reis enz. zou kunnen bekijken en door de nfc chip moet dat mogelijk zijn.
    Dan kan je op je mobiel alle gegevens zien zodat je onderweg je saldo daarvan kunt bijladen via je bank-app, want daar komen veel vragen over in de praktijk.
    Als je instapt en er staat geen saldo op kan je niet meereizen of je moet een kaartje kopen en dat is veel duurder.

Lees ook