Ook Frankrijk wil autobusmarkt liberaliseren

Ook Frankrijk wil autobusmarkt liberaliseren

door in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor Ook Frankrijk wil autobusmarkt liberaliseren

Ook Frankrijk wil de markt voor langeafstandsverbindingen per bus opengooien. Minister Macron van Economische Zaken heeft daarvoor een wetsvoorstel ingediend.

Nu is het nog zo dat busondernemingen alleen internationale verbindingen mogen exploiteren. Binnenlandse reizigers mogen weliswaar mee, maar de omzet van binnenlandse passagiers mag niet groter zijn dan 50 procent. “Hierdoor zijn we soms genoodzaakt om binnenlandse passagiers te weigeren, maar alsnog met lege stoelen te vertrekken“, aldus Maria Harti, directeur van SNCF-dochter iDBUS tegenover Les Echos.

In  andere landen als Duitsland en Groot-Brittannië is de langeafstandsmarkt al een aantal jaren vrijgegeven. Dat heeft geleid tot forse stijgingen in het aantal passagiers. In Duitsland pakken 8,1 miljoen mensen per jaar de langeafstandsbus, in Groot-Brittannië zelfs 30 miljoen. Frankrijk steekt daar met 100.000 passagiers per jaar wat schril bij af.

Lees ook: Duitse trein verliest steeds meer van bus

Volgens de Franse mededingingsautoriteit, die in februari al een liberalisering voorstelde, kan het opengooien van de busmarkt in 2020 goed zijn voor 10.000 tot 16.000 extra banen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook