Minder treinen, P+R Breukelen uitgebreid

Minder treinen, P+R Breukelen uitgebreid

Het aantal treinen tussen Breukelen en Utrecht wordt buiten de spits gehalveerd. De provincie Utrecht werkt ondertussen wel aan een flinke uitbreiding van het P+R-terrein bij Breukelen.

Tussen Breukelen en Utrecht kwam in 2009 een kwartierdienst tot stand met een opstartsubsidie van de provincie. Maar de investering trok nauwelijks nieuwe reizigers. In de daluren zitten ongeveer 40 reizigers in de trein, terwijl er plaats is voor minstens 500.

Vanaf 15 december gaan er overdag buiten de spits nog maar twee treinen per uur rijden op dit traject. De subsidie was bedoeld om zo veel mogelijk mensen uit Utrecht en de gemeente Stichtse Vecht te verleiden de trein te nemen na het gereedkomen van Randstadspoor. Daarvoor werden stations vernieuwd of aangelegd (Zuilen) en het spoor verdubbeld. De provincie hoopte met elk kwartier een trein meer reizigers te lokken, maar er moet nog steeds geld bij. Volgens NS heeft 80 procent van de reizigers tussen Utrecht en Breukelen geen last van de aangepaste dienstregeling, omdat zij in de spits reizen.

P+R
Opmerkelijk is dat de provincie Utrecht intussen aan een grote uitbreiding van het P+R-terrein bij station Breukelen werkt. Begin 2015 is het aantal parkeerplaatsen uitgebreid van 360 naar 600 en is er een nieuwe voetgangersbrug die de toegang tot het station vergemakkelijkt. Dat NS nu de stekker uit kwartierdienst trekt, lijkt voorbarig. Provinciewoordvoerder Kato Marijs: “Wij hebben altijd gezegd dat de opstartsubsidie eindig zou zijn. Dat NS nu niet doorgaat is haar zaak. Wij hopen dat het P+R-terrein nieuwe reizigers gaat trekken.”

Spits
Ook NS hoopt dat de verbeteringen bij station Breukelen toch nog de gewenste reizigers gaan opleveren. Persvoorlichter Ingeborg de Boer: “Wij monitoren continu op alle lijnen het aantal reizigers. Als de reizigersvraag stijgt, passen we daar de dienstregeling op aan. Maar op dit moment is er echt geen markt voor een kwartierdienst in de daluren.

Ontwikkeling
NS ontwikkelt gezamenlijk met Rover, provincie, gemeenten en andere vervoerders een totaalvisie op het ov in de regio Breukelen. Daaronder valt ook een studie naar het traject Utrecht–Breukelen. Een optie is dat vanaf december 2015 de Sprinter in de daluren vanaf Breukelen naar Amsterdam gaat doorrijden, zoals nu ook al gebeurt in de spits.

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

Eén reactie

  1. M Kennis
    11 februari 2015 om 10:49

    Mooi zo’n grote parkeerplaats. Maar niet iedereen heeft een auto. Het station Breukelen staat ongeveer 20 minuten lopen van het dorp. Als je met de bus vanaf het station naar Breukelen moet , loop je bij een kleine vertraging van de trein al de kans dat je een half uur in de kou op de bus moet wachten (of lopen). Resultaat: Ik ga voorlopig minder vaak en als voorzorg niet met de trein maar meteen met bus 120 vanuit Utrecht. Ik tel dus niet meer mee bij het aantal treinpassagiers en zal wellicht niet de enige zijn.

Lees ook