ÖBB investeert wél in nachttreinen

ÖBB investeert wél in nachttreinen

door in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor ÖBB investeert wél in nachttreinen

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB gaat voor 46 miljoen euro slaaprijtuigen aanschaffen. Onduidelijk is of er een aanbesteding komt.

Tijdens een vragenuurtje voor lezers van de Kleine Zeitung, beaamde ÖBB-directeur Christian Kern dat de kwaliteit van de slaaprijtuigen te wensen over laat. “Wij gebruiken nu slaaprijtuigen van andere vervoerders. We hebben een programma opgezet waarmee we 46 miljoen euro in nieuwe slaaprijtuigen gaan investeren, die hopelijk in 2017 of 2018 gaan rijden. Wij geloven dat we hiermee aantrekkelijke verbindingen kunnen aanbieden. Helaas investeert Deutsche Bahn helemaal niets meer in nachttreinvervoer. Maar wij denken dat dit er over twee jaar heel anders uitziet.”

ÖBB exploiteert nachttreinen naar acht verschillende bestemmingen in Europa, waarvan een deel met autoslaaptreinen. Alle nachttreinen rijden dagelijks. Vanaf 14 december trekt ÖBB de verbinding van Wenen naar Keulen door naar Düsseldorf en wordt de reistijd een uur korter. Op deze verbinding gaan vanaf april 2015 ook autotreinenrijden. Dat ÖBB gelooft in vervoer per nachttrein werd afgelopen zomer al duidelijk toen op 14 juni een speciaal station voor autotreinen openging: Wien Haubtbahnhof Autoreisezug.

In de rest van Europa verdwijnen meer nachttreinverbindingen dan erbij komen. Vooral Deutsche Bahn zet het mes in haar nachttreinverbindingen. Afgelopen weekend reed de nachttrein van Nederland naar Kopenhagen voor de allerlaatste keer; op 13 december vertrekken de laatste nachttreinen naar Warschau en Praag. DB stelt dat het aantal reizigers in 10 jaar met 30 procent is gedaald. Daarnaast stelt ProRail nieuwe technische eisen, waardoor DB op kosten wordt gejaagd.

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook