Stadsregio’s zijn opheffing nabij

Stadsregio’s zijn opheffing nabij

door in rubriek decentraal
Reacties uitgeschakeld voor Stadsregio’s zijn opheffing nabij

Als de Eerste Kamer ermee instemt, worden de zeven stadsregio’s op 1 januari opgedoekt. In de Randstad komen twee bredere metropoolregio’s. Arnhem Nijmegen en Twente dragen hun verkeers- en vervoertaken over aan provincies. De regio’s Eindhoven en Utrecht geven zich nog niet gewonnen.

Als de stadsregio’s op 1 januari 2015 worden opgeheven, hebben ze 19 jaar bestaan. De Kaderwet Bestuur in Verandering gaf zeven vervoerregio’s in 1996 een formele status. In 2006 zijn deze ‘Kaderwetgebieden’ op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen plus omgevormd tot stadsregio’s, een verplichte samenwerking van gemeenten.

De stadsregio’s hebben twee hoofdtaken: ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer (openbaar vervoer, regionale infrastructuur, veilig verkeer, mobiliteitsmanagement). Die twee terreinen zijn nauw verweven. “De stadsregio’s hebben een hoop geneuzel voorkomen”, zegt Peter Smit, oud-portefeuillehouder ov van Stadsgewest Haaglanden. “RandstadRail is er wél gekomen, maar de RijnGouwelijn niet. Die hing tussen de provincie Zuid-Holland en de gemeente Leiden en is van bestuurlijke vermoeidheid door z’n hoeven gezakt.” Secretaris René Meijer van de samenwerkende stadsregio’s (SkVV): “Als er een stadsregio Groot-Leiden was geweest, dan had de RijnGouwelijn van Gouda via Leiden naar het strand al gereden.”

In het Regeerakkoord hebben PvdA en VVD afgesproken de stadsregio’s op te doeken. Vanwege

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook