Thalys wordt zelfstandig bedrijf

Thalys wordt zelfstandig bedrijf

door in rubriek hoge snelheid
Reacties uitgeschakeld voor Thalys wordt zelfstandig bedrijf

Thalys wordt vanaf 31 maart 2015 verzelfstandigd. Met die stap willen aandeelhouders SNCF en NMBS de hogesnelheidstrein sneller laten groeien.

De trein rijdt al sinds 1996 op commerciële basis. Thalys is nu nog voor 62 procent in handen van het Franse SNCF, de Belgische NMBS heeft 28 procent en Deutsche Bahn 10 procent van de aandelen.

NS is geen aandeelhouder, maar is wel verantwoordelijk voor de exploitatie van de treinen in Nederland. Vanaf 31 maart 2015 is DB geen aandeelhouder meer, maar zal wel doorgaan met het rijden van de treinen in Duitsland. SNCF en NMBS blijven aandeelhouders van de verzelfstandigde Thalys, met een verdeling van 60-40.

De Thalys-vloot bestaat momenteel uit 26 treinen die verdeeld zijn over de vier spoorwegmaatschappijen. SNCF en SNCB brengen hun vloot van respectievelijk 15 en 7 treinen onder in het nieuwe Thalys-bedrijf. DB en de NS blijven eigenaar van de twee treinen die zij elk bezitten.

Met de verzelfstandiging van Thalys zullen 200 tot 250 arbeidsplaatsen ontstaan. Thalys gaat eigen treinpersoneel inzetten aan boord van de Belgische en Franse treinen. Op dit moment hebben conducteurs op de trein twee tablets en drie PDA’s voor de communicatie met de diverse bedrijven. Dit wordt gereduceerd tot een tablet en een PDA. Het hoofdkwartier van de nieuwe Thalys-onderneming komt in Brussel, met een tweede kantoor in Parijs.

“Onze aandeelhouders hebben er voor gekozen om Thalys de kans te geven zichzelf verder te ontwikkelen”, zegt Frank Gervais, CEO van Thalys International, die zijn functie in het nieuwe bedrijf behoudt. “Een effectievere organisatie geeft ons meer controle over het bedrijf en geeft ons de kans om sneller en verder te groeien.”

Thalys rapporteerde in de eerste negen maanden van 2014 een omzetgroei van 3 procent en een passagiersgroei van 3,8 procent. Op de belangrijkste lijn tussen Brussel en Parijs liep het aantal passagiers met 1,5 procent terug vanwege de zwakke Franse economie. Dat werd echter gecompenseerd door een groei van 3,5 procent op de verbinding tussen Brussel en Duitsland en een groei van 17 procent op de verbinding tussen Brussel en Amsterdam, door de teloorgang van de Fyra.

Ook de TGV van de Franse spoorwegen kan wel een flinke reorganisatie gebruiken, maakte de Franse Rekenkamer onlangs bekend. Minder haltes, minder verbindingen en inzetten op de grotere vervoerstromen zouden de TGV winstgevender moeten maken. Tussen 2008 en 2012 daalde de winst van 29 naar 12 procent.

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook