Ritje Kutsuplus kost bijna 40 euro
dossier Innovatie

Ritje Kutsuplus kost bijna 40 euro

Kutsuplus, het systeem met flexibele busjes in Helsinki, wint snel aan populariteit. Ondanks de torenhoge kosten wil de stad ermee doorgaan.

Kutsuplus is een innovatief vervoersysteem waarbij de reiziger via een app een rit boekt. Een algoritme rekent op basis van de geboekte ritten de voordeligste routes uit voor de 9-persoonsbusjes. Een ritje kost ongeveer 5 euro, en is daarmee aanzienlijk goedkoper dan een taxi. Door de ontwikkeling van onder andere Kutsuplus, wil Helsinki de auto overbodig maken. De busjes zijn toegankelijk voor rolstoelen en kinderwagens en zijn het populairst tijdens de spits en rond lunchtijd.

Na een voorzichtige start in 2013 zijn de blauwe busjes populair aan het worden. Inmiddels hebben 18.000 mensen een account bij Kutsuplus. Een jaar geleden werden er nog ongeveer 2000 ritten per maand geboekt, inmiddels zijn dat er zo’n 9000.

Duur
Ondanks de gestegen populariteit is Kutsuplus nog sterk afhankelijk van subsidie. De kosten per rit zijn maar liefst 39,80 euro en worden grotendeels betaald door vervoerregio Helsingin Seudun Liikenteen (HSL), die de kosten weer doorberekent aan de zeven stadsdelen. In 2017 zouden de kosten nog maar een tiende mogen zijn en in 2020 moet Kutsuplus quitte draaien. “We betalen nu de ontwikkelingskosten”, zegt HSL -topman Risto Rautava. Hij stelt dat de ontwikkeling van Kutsuplus vele malen goedkoper is dan de aanleg van een weg of een spoorlijn.

Het autogebruik moet wel afnemen, zegt Kutsuplus-manager Kari Rissanen: “Als Kutsuplus groeit, terwijl het autogebruik gelijk blijft, worden de wachttijden bij ons langer door congestie.”

Uitbreiding
Om verder te groeien wil Kutsuplus het wagenpark uitbreiden van 15 naar 45 busjes. Ze gaan ook verder rijden, onder andere naar de voorsteden Espoo, Tapiolia en Leppävaara. Komende lente neemt de vervoerregio nieuwe beslissingen over Kutsuplus.

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

3 reacties

  1. Lex boersma
    10 januari 2015 om 16:39

    Karolien ik vrees dat je een nulletje mis bent ?
    Ik las dit in een duits artikel van maart vorig jaar: http://netzwertig.com/2014/03/14/wegweisendes-experiment-hier-kommt-kutsuplus-der-smarte-on-demand-bus/
    Kosten 3,2 miljoen euro per jaar, 3000 ritten per dag en 300 (gemiddelde) dagen per jaar = € 3,55 .
    De eigen bijdrage: 3,50 + 0,45 per km is dat zo’n 5 euro. Samen € 8,55, wat aardig in de buurt komt van de kostprijs van een Wmo rit. Kortom de kostprijs, is niet zo veel anders het verschil zit in de eigen bijdrage. (maar daar krijg je dan wat beters voor).
    De overheids-bijdrage voor OV met een sukkelbus -lage 30% kostendekking- (prijs € 1,20 *70/30) = € 2,80 met OV tarief is vergelijkbaar.
    Inmiddels zijn de aantallen 3 maal zo hoog, dus ik neem aan dat de kostendekking is verbeterd (hogere combinatiegraad mogelijk). Wat is nu het aantal busjes en de kosten?

    Echte stappen kan je maken als je ook de kostprijs kan beheersen, dus combineren van dit flex / automatisch reserveringssysteem met buurtbus of ander kleinschalig vervoer (bv DAM). In Schiedam (75.000 inwoners) rijdt DAM-Nederland al met 6 IYYO’s (Argos Mobiel). Bij toenemende vraag is het rendabel zelfs met tarieven die aardig in de buurt van OV tarieven komen. Dus dan is die rem eraf:
    Stedelijk OV kan dan groeien zonder toename van overheidsbijdrage. Voor en natransport met kleinschalig OV en grote stromen HOV, tram en metro.

    Mooie uitdaging voor onze OV-bedrijven, zoals het artikel besluit: Und sie benötigen natürlich den Mut und die finanziellen Mittel, um Neues auszuprobieren.

  2. Karolien
    12 januari 2015 om 12:42

    De genoemde 3,2 miljoen waren de geschatte kosten voor 2014. De werkelijke exploitatie van Kutsuplus blijkt veel hoger te liggen, met name door de snelle groei van het aantal ritten. Vergeet niet dat o.a. arbeidskosten in Finland torenhoog zijn. De Helsingin Sanomat geeft een goede weergave van kosten per rit afgezet tegen het aantal ritten. Klik op de grafiek om te vergroten.

    http://www.hs.fi/kaupunki/a1416980622079

  3. Will public transport be the next Uber? | Information Strategy
    10 oktober 2015 om 15:20

    […] Wijk van, K. (2015) “Ritje Kutsuplus kost bijna 40 euro” [Accesed on 10 october 2015] https://www.ovmagazine.nl/2015/01/ritje-kutsuplus-kost-bijna-40-euro-1343/ […]

Lees ook