DB verbetert het langeafstandsnet

DB verbetert het langeafstandsnet

Deutsche Bahn gaat haar langeafstandsnet met 25 procent uitbreiden om de concurrentie met auto, langeafstandsbus en vliegtuig het hoofd te bieden. In 2030 rijdt de ICE 150 ritten per dag meer dan nu.

Deutsche Bahn start een groot offensief om het personenvervoer op de lange afstand te verbeteren. Op een persconferentie in Berlijn ontvouwde de directie gisterochtend haar plannen en ambities. De netwerken worden flink uitgebreid en DB gaat fors investeren in nieuw materiaal; er komen 360 ICE-treinen bij. DB gaat vanaf komend jaar betere verbindingen en snellere routes ontwikkelen. De reis van Berlijn naar München zou in 2018 minder dan vier uur moeten duren; twee uur minder dan nu.

Ulrich Homburg, directeur Personenvervoer. “Wij bieden meer groene mobiliteit dan ooit; met twee hogesnelheidstreinen per uur op de hoofdlijnen creëren we een supersnelle en zeer comfortabele verbinding tussen de grote Duitse steden. Een grote sprong voorwaarts is het nieuwe IC-net voor klanten in de regio. Op enkele uitzonderingen na zijn alle steden met meer dan 100.000 inwoners in de toekomst verbonden. Vijf miljoen mensen meer dan voorheen hebben dan een Intercity voor de deur.”

DB-net2DB verwacht 12 miljard euro te investeren in het project. De kosten zitten vooral in de aanschaf van nieuw materieel. De uitbreiding van het langeafstandsvervoer gaat ongeveer 1500 banen opleveren en moet jaarlijks 50.000 nieuwe passagiers trekken. In 2030 reizen er 50 miljoen meer mensen met de Intercity of de ICE dan in 2015. Daarmee bespaart Duitsland 1,7 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar, evenveel als de uitstoot van 60.000 auto’s.

De Duitse regio’s gaan profiteren van de investeringen in het netwerk. Bijna alle Duitse steden met meer dan 100.000 inwoners krijgen minstens een Intercity per twee uur. Chemnitz, Cottbus, Fürth, Heilbronn, Potsdam en Siegen krijgen (weer) betere Intercity’s. Nog eens dertig steden, waaronder Dresden, Magdeburg, Oldenburg, Rostock en Schwerin krijgen aanzienlijk verbeterde verbindingen over lange afstand. Ook een aantal kleinere steden, waaronder Brandenburg en Zwickau, vallen straks onder het IC-net.

In alle Duitse sneltreinen komen gratis wifi en infotainmentschermen. Ook wordt het mogelijk om fietsen mee te nemen in de nieuwe Intercity’s. DB wil de prijzen laag houden. Het laagste DB-tarief van 19 euro wordt tot kort voor de reis boekbaar en de BahnCard blijft bestaan. Daarnaast komt er een BahnCard die korting geeft voor drie maanden.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IboXt-S-_74

 

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

5 reacties

  1. Martijn Smit
    20 maart 2015 om 10:32

    Ook een interessant nieuwtje: de verbinding Amsterdam-Berlijn wordt volgens dit kaartje ook een ICE, in plaats van een IC!

  2. Robert Jan Roos
    24 maart 2015 om 00:29

    Mooi dat de frequentie straks op meer baanvakken 2 keer per uur wordt. Lijkt er ook op dat Berlin – Amsterdam ook versneld gaat worden. Of dit nu een ICE of een multi courante IC gaat worden doet er niet zoveel toe, wel dat er een reistijd verbetering gaat komen door Bad Bentheim en denk ook Rheine over te slaan, wordt én de IC beter én de RB61.
    Goede zaak

    • Johan
      26 maart 2015 om 09:30

      @Robert Jan Roos, Rheine zal volgens mij niet overgeslagen worden. Het is een belangrijk knooppunt en na Rheine is de IC naar Amsterdam grotendeels leeg wanneer de mensen die onder meer verder richting Emden/Munster reizen zijn uitgestapt. Ik moet er niet aan denken dat deze belangrijke halte zal worden overgeslagen omdat ik er ook veel gebruik van maak als ik vanuit Meppen richting Berlijn reis. Opheffen van deze deze halte zal veel protesten opleveren en de trein tussen Amsterdam en Berlijn een stuk minder rendabeler maken. Bad Bentheim zou wel kunnen vervallen wanneer de lokwissel daar niet meer nodig is. Door een goede aansluiting met gunstige overstap kunnen mensen uit die plaats/omgeving dan in Rheine of Hengelo overstappen op de IC wanneer de regionale trein van Hengelo naar Bielefeld gaat rijden. Haltes die verder zouden kunnen vervallen zijn Bünde, Bad Oeyenhausen en Stendal. Wanneer Stendal vervalt, kan de trein op het HS spoor blijven en levert meteen al een reistijdvermindering van een half uur op. Maar er moet dan wel een alternatief komen voor Stendal want veel pendelaars die in Berlijn werken reizen met deze trein.

  3. ACF Sierts
    26 maart 2015 om 17:10

    Overslaan Rheine lijkt mij ook bijzonder ongewenst. Het zou beter zijn om Amf-Apd-Dv-Hgl-Odz te versnellen. Daar valt nog heel wat bijelkaar te sprokkelen, zoals (materieelspecifieke ipv generieke) verhoging 130>140 (Bnva-Apd evt zelfs naar 160 ~ 180), sneller binnenrijden stations en fors snellere passage Oldenzaal.
    Er zal ook iets aan het structurele conflict met de stoptrein Es-Dv-Apd gedaan moeten worden, bv flexinhaling Wierden / Rijssen / Holten.

  4. Robert Jan Roos
    5 april 2015 om 22:48

    Beste Johan,
    goed argument. Wat te kort door de bocht.Overslaan van Stendal gebeurt nu om de ICE te laten voorbij rijden. De ICE rijdt op dat gedeelte met 250km/h, de IC-Berlin met “maar” 200 km/h. De opmerking van Arco om te beginnen met het invoeren van 140 km/h zou eigenijk voor het gehele intercity net moeten gelden (met verplichting indien er parallel aan snelwegen gereden wordt). Hogere snelheden prima, maar moet wel echt iets toevoegen. Zie bijvoorbeeld liever de lange haltering te Apeldoorn terug gebracht tot puur het in- en uitstappen samen met het onafhankelijk kunnen aankomen en vertrekken van de Zutphen dienst.

Lees ook