‘Stop met boete abonnementhouders’

‘Stop met boete abonnementhouders’

Vervoerbedrijven mogen geen boetes geven aan abonnementhouders die vergeten zijn om in te checken, stellen Rover en de Consumentenbond.

De twee consumentenorganisaties roepen vervoerders en politiek in een brief op ervoor te zorgen dat het onterecht beboeten van deze groep reizigers onmiddellijk stopt. Reizigers met een geldig vrij reizen-abonnement of een OV-studentenkaart worden door sommige vervoerders bij een vergeten check-in beboet voor ‘zwartrijden’, ondanks dat deze reizigers via hun abonnement de reis al hebben betaald.

Rover en de Consumentenbond voelen zich gesterkt door de uitkomst van het juridisch onderzoek, dat via crowdfundingplatform Rechtspraak.nu werd uitgevoerd. Uit de Juridische analyse blijkt dat een afgekocht reisrecht altijd toereikend is voor de te maken reis en daarmee voldoet aan de eisen van artikel 47 van de Wet personenvervoer 2000. Een boete voor zwartrijden kan daarom niet aan de orde zijn.

Wet aanpassen
Mensen die soms een onterechte boete krijgen zijn abonnementhouders met een vrij reizen-abonnement als het OV-jaarabonnement, Altijd Vrij, de OV-studentenkaart en abonnementen als Weekend Vrij en Dal Vrij tijdens de vrij reizen-dagen. De consumentenorganisaties vragen staatssecretaris Mansveld van IenM om expliciet in de Wp2000 op te nemen dat deze abonnementhouders geen boete meer kunnen krijgen als zij niet zijn ingecheckt.

Vervoerders
Rover krijgt regelmatig klachten van reizigers die een boete krijgen voor zwartrijden, terwijl ze een geldig abonnement hebben. Op dit moment gaan de meeste klachten over Connexxion en HTM. Over NS komen relatief weinig klachten binnen, en het lukt reizigers daar om hun geld terug te krijgen bij een onterechte boete. Ook over Arriva kwamen in het verleden regelmatig klachten binnen, maar daar gaat het steeds beter.

Ingewikkelder
Rover en de Consumentenbond hebben al eerder kritiek geuit op de gang van zaken rond de invoering van de OV-chipkaart. Hoewel de meerderheid van de reizigers overwegend positief is over de OV-chipkaart, lopen nog veel individuele reizigers tegen problemen aan. Voor een te grote groep reizigers is reizen duurder en ingewikkelder geworden, constateren de belangenorganisaties. De onterechte boetes voor vergeetachtige abonnementhouders zijn een illustratie van een OV-chipkaartbeleid waarin de reiziger niet centraal staat, stellen zij.

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

Eén reactie

  1. Frans
    22 maart 2016 om 11:05

    De reiziger die bedoeld wordt in art. 47 (Bp2000) is de reiziger ‘op saldo’ die zijn OV-chipkaart moet ontwaarden (een saldo vermindering moet toepassen) bij het begin van zijn vervoer. Niet inchecken betekent niet betaald hebben en dus over een ongeldig vervoer bewijs beschikken. De abonnementhouder valt buiten de werking van artikel 47 & 48. Wat is nl. het geval, een houder van een abonnement hoeft niet meer te betalen d.m.v. inchecken.

    Bij een controle of de reis betaald werd is slechts één vraag van belang : werd de reis betaald bij aanvang van de reis. Kan die vraag bevestigend worden beantwoord dan kan geen boete volgen voor iemand die binnen het betaalde domein van zijn abonnement reist. Toch blijft dat het geval.

    Zolang de OV-vervoerder een verkeerde uitleg kan blijven geven aan artikel 47 (Bp2000) blijven boetes volgen. Tenzij de politiek Den Haag daar een stokje voor steekt. Eindelijk eens goed in actie komt. Minder de oren laat hangen naar de OV-vervoerders.

Lees ook