Nummer 3 – 2015 is verschenen

Nummer 3 – 2015 is verschenen

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor Nummer 3 – 2015 is verschenen

Nummer 3 van OV-Magazine is vandaag verschenen, met daarin de volgende onderwerpen:

Van de redactie: Excuses
Het zou staatssecretaris Wilma Mansveld van IenM en CEO Engelhardt Robbe van NS sieren als zij niet alleen excuses maken aan internationale reizigers die in de kou staan, maar ook aan de regionale vervoerders.

NS-concessie stuit op bezwaar FMN
Hoewel NS feitelijk maar 87 miljoen euro per jaar hoeft te betalen voor de HSL-Zuid, spannen andere bieders van destijds nog geen rechtszaak aan tegen de Staat. Arriva en Veolia maken wel formeel bezwaar tegen samenvoeging van HSL en hoofdrailnet tot één NS-concessie.

Go About als ‘Booking.com van de mobiliteit’
Jacco Lammers heeft forse ambities met zijn reisplanner Go About. “Zoals je naar Booking.com gaat voor een accommodatie, ga je naar Go About voor een reis.”

Column: Een dozijn Zuidtangenten
Dat het BRT-systeem TransMilenio in Bogotá is gekomen verdient buitengewoon veel respect. Maar reizen met de TransMilenio is bepaald geen pretje, schrijft Rob van der Bijl.

Regionale toeristenkaart floreert
Een voor heel Nederland geldende ov-toeristenpas laat – anders dan de Tweede Kamer wil – nog even op zich wachten. Wel zijn er meer regionale toeristenkaarten in de maak.

Haltetaxi Zeeland als sociaal vangnet
De Haltetaxi rijdt op plekken waar zelfs de buurtbus niet meer rendabel is. Zeeland ontwikkelde een sociaal vangnet voor mobiliteit.

Reportage: Stadsdienst Meppel houdt op te bestaan
De stadsdiensten in Meppel en Hoogeveen worden eind dit jaar opgeheven. De gemeenten zoeken een oplossing voor het verlies van het openbaar vervoer. OV-Magazine reisde mee op lijn 1 in Meppel.

Leenfiets als ideale schakel in het ov
Bundel dunne buslijnen tot dikke lijnen. En als de halte dan te ver van je huis of bestemming komt te liggen, neem dan de leenfiets. Het ideale ov-systeem van Chris Verweijen, consultant bij Movares.

Volvo’s eerste batterijbus rijdt in Göteborg
De eerste volledig elektrische bus van Volvo rijdt sinds half juni in Göteborg, de thuisbasis van de Zweedse busbouwer. Een van de haltes is geïntegreerd in een universiteitsgebouw. “Dit is de toekomst van stedelijk busvervoer.”

Train2EU: weg met de spoorgrenzen
De trein heeft in het grensoverschrijdende reizigersvervoer een klein marktaandeel. Dat is jammer en vreemd, vinden jongeren in de spoorsector die zich hebben verenigd in Train2EU, de ‘eerste echte Europese spoorwegmaatschappij’.

Urban Mobility Lab: benut de databerg
CROW-KpVV hield op 28 mei in Utrecht de eerste landelijke kennisdag over het benutten van data in het openbaar vervoer. Het delen van data levert veel op, maar is nog geen gemeengoed.

Keukentafelgesprek over vervoer
De ‘regiecentrale’ lijkt dé oplossing om taxivervoer voor mensen met een indicatie te redden van de ondergang. Prima, zolang regie maar samengaat met maatwerk en eigen kracht, schrijven Wytze Schouten en Jan-Derk van ’t Rot.

De drempel voor ouderen is hoog
Nederland vergrijst, en dat gaat de ov-sector merken. Hoe toegankelijk het ov ook wordt, ouderen hebben fysieke maar vooral ook mentale drempels te overwinnen. Vervoerbedrijven zouden daar meer op in kunnen spelen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook