Europese miljoenen voor spoor

Europese miljoenen voor spoor

door in rubriek spoor
Reacties uitgeschakeld voor Europese miljoenen voor spoor

Het grensoverschrijdende spoorvervoer in Nederland profiteert van de 13,1 miljard euro die de Europese Commissie besteedt aan infraprojecten in Europa.

De verbinding Groningen–Bremen, het Limburgse grensoverschrijdend vervoer, de IJzeren Rijn, het goederenspoor over de Calandbrug in Rotterdam en een studie naar Ertms op de lijn Kijfhoek–Roosendaal behoren tot de projecten die zijn geselecteerd voor een bijdrage vanuit Europa. Zij behoren tot de in totaal 276 door het programma CEF (Connecting Europe Facility) geselecteerde projecten.

EU-commissaris Transport Violeta Bulc: “Ik ben erg blij dat ik het grootste investeringsplan voor Europese infrastructuur ooit mag aankondigen. Met de geselecteerde projecten breiden we onze infrastructuur uit en nemen flessenhalzen weg, wat burgers en bedrijfsleven ten goede komt. De projecten geven een impuls aan duurzaamheid en innovatieve oplossingen. Met deze investeringen leveren we bovendien een bijdrage aan economische groei en het creëren van banen. De implementatie van de projecten zorgt voor 10 miljoen banen en een groei van het Europese BNP van 1,8 procent in 2030.”

Naar aanleiding van de oproep voor projecten in september 2014 ontving de Commissie maar liefst 700 voorstellen met een totale waarde van 36 miljard euro, drie keer meer dan er geld beschikbaar was. De projecten zijn geselecteerd op basis van hun toegevoegde waarde aan Europese ontwikkeling, geografische spreiding en een goede balans tussen de verschillende vervoerwijzen. Onder de geselecteerde projecten bevinden zich een aantal opvallende projecten, zoals Rail Baltica, de Brennerbasistunnel, het Kanaal Seine-Noord Europa en de Calandbrug, waarvoor Nederland 60 miljoen krijgt.

Voor de verbetering van de spoorverbinding tussen Bremen en Groningen ontvangt Nederland 8,3 miljoen euro. Dat bedrag komt bovenop de 17 miljoen euro die staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu eerder al reserveerde voor de spoorverbinding. De reistijd tussen Groningen en Bremen moet daarmee met meer dan drie kwartier afnemen. Voor onderzoek naar grensoverschrijdend spoorvervoer tussen België, de provincie Limburg en Duitsland heeft de EU een bijdrage van ruim 4,7 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook