‘Maak eerste rit met ov aantrekkelijker’

‘Maak eerste rit met ov aantrekkelijker’

Maak de eerste rit met het ov aantrekkelijker voor automobilisten. Daarvoor pleiten Lex Boersma (duurzame mobiliteit), Jacco Lammers van GoAbout en Frans Gommers van XTNT.

Dat het imago van het ov beroerd is, zoals blijkt uit een onderzoek van I&O Research, daarvan kijken weinigen op. Het bericht dat OV-Magazine er aan wijdde, leidde onmiddellijk tot reacties. Het ov is te duur voor goedwillende automobilisten die een keer de trein willen nemen, schrijft Lex Boersma (Boersma Duurzame Mobiliteit en Logistiek).

Boersma haalt zijn zwager aan die met drie kinderen van Leiden naar Amsterdam wilde. Het aanschaffen van de benodigde OV-chipkaarten en saldo opladen kostte hem 145 euro, los van al het geregel. Boersma: “Waarom jagen we eigenlijk automobilisten weg van het ov? Het is een enorme markt.”

Als je automobilisten naar het ov wil krijgen, moet je iets verzinnen voor de eerste reis, schrijft Jacco Lammers, eigenaar van GoAbout. “Spotify is ook eerst gratis, bij Blendle krijg je gratis tegoed. Dat is marketing en daar zal het ov toch echt wat mee moeten doen. Bijvoorbeeld simpele e-tickets introduceren naast de OV-chipkaart. Dat kun je morgen mee beginnen zonder al te grote investeringen.”

“Bij een marketing-inspanning zul je de voordelen van het ov moeten uitnutten: lekker de hele weg NU.nl checken, facebooken en appen”, vervolgt Lammers. “Er hoeft misschien niet méér geld te worden besteed aan marketing, maar slimmer. Een bus bestickeren, flyeren, 9292, daar bereik je alleen je bestaande doelgroep mee. Denk online, denk na over hoe je die automobilisten bereikt met een herkomst of bestemming waar jij een concurrerende propositie voor hebt en neem drempels voor ze weg.”

Frans Gommers van adviesbureau XTNT adviseert om eerst een aantrekkelijk aanbod te ontwikkelen voor de grote groep (potentiële) incidentele ov-reizigers en dat goed in de markt te zetten. “Een NS-Business Card voor de gewone burger. Dus gratis verkrijgbaar en achteraf betalen via automatische incasso. En dan een landelijke publiekscampagne, zoals NS dat nu ook al met haar zakelijke kaart doet. De vraag is wie de eerste stap durft te zetten en het risico van achterafbetaling voor haar rekening durft te nemen.”

De potentie is groot, volgens Gommers. “En de vraag manifesteert zich voor een groot deel buiten de spits. NS, dit is volgens mij jullie kans om een grote slag te slaan. Daarmee werk je aan je imago en vul je lege stoelen in de daluren. Ik zou niet langer wachten. Of dit het imago van het ov verbetert bij niet ov-reizigers is voor mij niet zo relevant, als het maar leidt tot veel meer (incidentele) ov-reizigers.”

Lees alle reacties onder het bericht Imago ov onder niet-gebruikers beroerd.

13 reacties

  1. rouke
    23 juli 2015 om 12:08

    Het aantrekkelijk maken van ‘n eerste ov-/treinreis klinkt mij als goedkope & slecht bedachte marketing en de oren..

    Ik zeg: terug naar de tekentafel met het idee, zo kom je er niet.
    Dan te bedenken dat ik om gezondheidsredenen afhankelijk ben van ov & me absoluut geen auto kan veroorloven & der halve vaste ov-klant ben.
    Met lokkertjes kom je nergens; het ov zelf moet aantrekkelijker, niet het imago..

    Imago opvijzelen is alleen haalbaar dmv kwaliteitsverbetering, niet marketing.

  2. Eric Köhler
    23 juli 2015 om 14:32

    Als de zwager van Lex Boersma met drie kinderen van Leiden naar Amsterdam wil kost hem dat € 26,10 en voor dat geld mag hij later op die dag ook nog terugreizen. Hij hoeft geen halsbrekende toeren uit te halen, maar moet gewoon naar de automaat op het station lopen. Of wil hij voor vijf mensen (ook z’n vrouw blijkbaar) een chipkaart die vijf jaar geldig is met 20 euro per persoon erop? Dan krijgt hij die kaarten na een paar muisklikken op z’n computer thuisgestuurd. Maar dan wil hij dus blijkbaar niet een keertje het openbaar vervoer proberen, maar regelmatig gaan reizen. En wat is dan ‘al het geregel’?
    Ik zie het probleem wel, maar in dit geval moet Lex Boersma zijn zwager gewoon even goed informeren.

    • RobertJanRoos
      1 augustus 2015 om 22:55

      @Eric.
      Op zich allemaal waar. Maar waarom moet het openbaar vervoer altijd iets anders verzinnen. Het succes van het auto systeem is dat alles zo makkelijk te doen is. Tanken? Gewoon naar de pomp rijden, onafhankelijk van het merk werkt elke pomp het zelfde. Betalen? maak niet uit, elk bankpas systeem en zelfs contact wordt zonder meerkosten geaccepteerd. Daarnaast hebben ze een systeem, net als bijvoorbeeld supermarkten/hotelketens/vliegmaatschappijen, om klanten vast te houden. En nog iets bijzonders, dit systeem werkt in binnen én buitenland én ook buiten Europa (kortom op alle wereld delen). Overzichtelijk, transparent en gemak dient de mens. Hoop dat de UITP de motor wordt om deze kwaliteitsslag te maken.

  3. ACF Sierts
    23 juli 2015 om 21:38

    Concreet voorbeeld. Mijn vader (65) , vroeger intensief lange-afstands-reiziger bij NS, vraagt zich al sinds de afschaffing van de strippenkaart af hoe hij ooit nog met het OV zal kunnen reizen. Hij heeft geen OV-chipkaart, en heeft ook geen idee waar je die zou kunnen kopen (nb: hij woont in een dorp waar het postkantoor ook allang wegbezuinigd is). Internet heeft mijn vader ook niet meer, sinds het inbellen met een modem is afgeschaft. Een nieuwe PC of laptop met ADSL heeft m’n vader geen trek in.

    En eerlijk gezegd: ik weet het antwoord ook niet ! Iemand hier die het weet? In Assen, het dichtstbijzijnde NS-station, zijn de loketten ook allang verdwenen. Het maakt m.i. glashelder hoe extreem klantvijandig het OV-systeem in Nederland werkt voor niet-reguliere reizigers. Het is voor die categorie vrijwel onmogelijk om met het OV te reizen.

    • Luuk
      26 juli 2015 om 15:34

      @ACF Sierts
      U zou bij uw NS-station een anonieme OV-chipkaart voor uw vader kunnen kopen, en er wat geld opzetten voor de eerste rit. In een envelop, adres van uw vader er op en klaar.
      Ook zou uw vader naar station Assen kunnen rijden door een kaartje bij de buschauffeur te kopen en daar naar de NS-servicebalie gaan (maandag t/m zaterdag tussen 8.00 en 14.00 geopend) en daar een kaart met saldo kopen.
      Opgelost!

  4. Robert Jan Roos
    24 juli 2015 om 19:09

    zit in de trein met 5 controleurs. Stapt in Amersfoort een reiziger in en gaat zitten. Wordt gecontroleerd. Blijkt een nieuwe reiziger te zijn die net op Amersfoort zijn chipkaart heeft gekocht. Krijgt een bekeuring omdat hij niet het product trein heeft geactiveerd. Controleur zegd hoe dat moet en dat het niet op de kleine stationnetjes kan maar wel waar deze nieuwe klant heen wil.

  5. Robert Jan Roos
    24 juli 2015 om 19:17

    stoppen op een volgend stationnetje. Controleur in de deuropening. Instappende reiziger stopt en zegd vergeten in te checqen.” Doe dat bij de automaat want van mij krijgt u een bekeuring”.
    Dus de bestaande klant wordt geholpen en de nieuwe niet. Wat mij verbaast is dat de niet ov-reiziger op stedentrip of Malta wel van het ov/hopon gebruikt maakt maar in NL niet. Toch iets met het naar binnen gericht systeem

  6. Robert Jan Roos
    24 juli 2015 om 19:18

    te maken? Voorbeeld Arco spreekt boekdelen.

  7. Robert Jan Roos
    26 juli 2015 om 12:49

    2005. Ben in Taiwan. In Taipe heeft elke automobilist een kaart waar ook van het ov gebruik gemaakt kan worden. Waarom? Omdat de parkeergarages en het ov dezelfde kaart gebruiken. Makkelijk en ook overal oplaadbaar.
    Gebruik het vaste jaar abonnement als zijnde de auto. Dus overdraagbaar na de werktijden en mag dan ook gebruikt worden als een auto, dus voor maximaal 4 personen (en 1 hond?).
    Kortom mogelijkheden genoeg, moet goed naar gekeken worden en vanuit deze onderzoeken is bekend dat prijs hier maar een onderdeel van is. Begrijpbaarheid is (zeer) belangrijk

  8. ACF Sierts
    31 juli 2015 om 11:55

    @ Luuk: natuurlijk zou ik dat voor mijn vader kunnen doen, maar ik ben tegenwoordig niet meer de “spoordominee” (=quote NS-stafmedewerker 😉 die het evangelie des OV verspreidt. En waarom zou ik het marketingwerk voor de OV-sector (letterlijk) voor mijn rekening moeten nemen? Laat het OV dat zelf doen! Ik kom trouwens ook vrijwel nooit meer op een station, heb 3 jaar terug een mooie ecomotive-auto gekocht, alle NS-kaarten de deur uitgedaan en vier bij elke verplaatsing OV-bevrijdingsdag.

  9. ACF Sierts
    31 juli 2015 om 12:08

    In reactie op Robert-Jan’s suggestie: is wel eens overwogen om de OV-chip standaard in elke pinpas in te bouwen, en de hele betalings-infrastructuur van de OV-chip bij Interpay (tegenwoordig Equens) onder te brengen? Scheelt weer een betaalpasje in de portemonnee plus kostenpost voor aparte OV-Chipkaart-organisatie.

  10. RobertJanRoos
    1 augustus 2015 om 21:45

    Hoi Arco,
    bij de introductie van de chipkaart door de banken stond een ov-chip betaalmodule op de pas. Dus toen had elke Nederlander met een chipkaart ook een kaart waarmee betaald kon worden bij het openbaar vervoer indien voor deze kaart gekozen zou zijn. Helaas is er toen gekozen voor het andere Aziatische systeem met een eigen chipkaart. Daarna hebben de banken de OV-chip van de kaart gehaald. Nu is de chipkaart van de banken al weer achterhaald??!!?? Nu de OV-chipkaart nog ombouwen naar de moderne technieken, toch?. .

  11. ACF Sierts
    6 augustus 2015 om 12:50

    @RobertJan: het zou toch mogelijk moeten zijn om aan de vaste OV-apparatuur NFC-techologie (= contactloos betalen banken) toe te voegen. Voordeel daarvan is tevens dat moderne mobiele telefoons dat ook snappen, waardoor je ook met je smartphone kunt reizen, en aldus ook reis-apps mogelijk worden die je reis persoonlijk begeleiden, inclusief actuele overstap-informatie, actief overstap-management etc. Daarmee zou je qua attractiviteit echt een enorme stap voorwaarts kunnen maken.

Lees ook