Noorse diesellijnen worden aanbesteed

Noorse diesellijnen worden aanbesteed

door in rubriek buitenland, decentraal, spoor
Reacties uitgeschakeld voor Noorse diesellijnen worden aanbesteed

Noorwegen gaat negen lokale spoorlijnen aanbesteden. Dat betekent dat de Noorse staatsvervoerder NSB voor het eerst moet concurreren met andere partijen.

Negen spoorlijnen, waaronder de Sørlandsbaan, de Rørosbaan en het forenzenlijntje tussen Trondheim en Steinkjer worden aanbesteed, schrijft de Noorse krant Aftenposten. Op de Sørlandsbaan na, gaat het om trajecten waar dieseltreinen rijden. Geografisch gezien gaat het om een gebied ter grootte van half Noorwegen. Voor de Norske Statsbaner (NSB) komt het niet als een grote verrassing. De verzelfstandiging van de diessellijnen was al aangekondigd in het witboek Hervorming spoor van het Noorse verkeersministerie. Op dit moment is de Gjøvikbaen de enige aanbestede spoorlijn in Noorwegen.

De eerste aanbestedingen zullen nog dit jaar starten. Waarschijnlijk wordt de Sørlandsbaan als eerste aanbesteed. Daar zou eind 2018 een nieuwe vervoerder moeten gaan rijden. De NSB zegt klaar te zijn om de concurrentie aan te gaan. NSB-directeur Geir Isaksen: “De aanbesteding betekent dat we de kosten omlaag moeten zien te krijgen. We kennen de routes en de klanten goed. We denken dat we een goed uitgangspunt hebben. We gaan er hard aan werken om te winnen!” Hij ontkent dat NSB bij de aanbestedingen een concurrentievoordeel heeft. “Concurrenten zullen genoeg tijd hebben om zich in te lezen en er zal veel informatie over deze lijnen worden verstrekt.”

NSB verwacht concurrentie van onder andere MTR en Deutsche Bahn. MTR, dat haar thuisbasis in Hongkong heeft, is onder andere de vervoerder op de metro van Stockholm. Ketil Solvik-Olsen, de Noorse minister van Verkeer waarschuwt dat MTR zich niet rijk moet rekenen. “Er zijn grote verschillen tussen Noorwegen en Zweden. De Noorse staat blijft wel eigenaar van het spoor en de stationsgebouwen, wat betekent dat MTR niet met dezelfde concepten kan werken als in Zweden, maar in gesprek moet met de overheid.”

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook