Geen treinfabrikant zo snel als Stadler

Geen treinfabrikant zo snel als Stadler

door in rubriek regionaal spoor
Reacties uitgeschakeld voor Geen treinfabrikant zo snel als Stadler

De Zwitserse treinenbouwer Stadler verovert sluipenderwijs de markt. In 2006 kwam de eerste Stadler-trein op het Nederlandse spoor. Inmiddels zijn het er meer dan 130 en dat worden er binnenkort 250. Waar komt het succes van Stadler vandaan?

De hoofdvestiging van Stadler domineert het plaatsje Bussnang – tweeduizend zielen groot in het noorden van Zwitserland. Buiten Stadler is er verder geen industrie. De bewoners reppen trots over de fruitbouw in de regio. Het is hier waar in 1962 Ernst Stadler zich vestigde met een locomotievenwerkplaats. Hij concentreerde hij zich in eerste instantie op specialistische locomotieven, vaak stukswerk.

Pas in de jaren tachtig begon het bedrijf met het bouwen van rijtuigen voor passagiers. De echte groei kwam toen de huidige topman, Peter Spuhler, Stadler in 1989 overnam. In 1995 lanceerde het bedrijf de GTW (Gelenktriebwagen, oftewel ‘geleed treinstel’). De omzet van Stadler was toen nog enkele miljoenen Zwitserse Franken. Vandaag de dag schommelt de omzet rond de twee miljard en is het aantal werknemers, mede door overnames, uitgegroeid tot zevenduizend. Het bedrijf telt tientallen vestigingen door heel Europa, maar ook in Algerije en de VS.

Thuismarkt Zwitserland is nog altijd de belangrijkste afzetmarkt met tussen de 30 en 50 procent

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook