Nummer 4 van OV-Magazine is verschenen

Nummer 4 van OV-Magazine is verschenen

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor Nummer 4 van OV-Magazine is verschenen

Het vierde en laatste nummer van OV-Magazine dit jaar is vandaag verschenen. Vanaf 2017 gaan we verder als kwartaalblad, met extra nieuws en achtergronden op de website en in de e-mailnieuwsbrief. Hier zijn de onderwerpen van nummer 4:

Van de redactie: De oude en vertrouwde buurtbus
Hij is niet elektrisch, niet hip, niet innovatief, niet professioneel, niet in transitie, niet vraaggestuurd en niet zelfrijdend. Maar hij heeft de afgelopen veertig jaar wel gezorgd voor een stille revolutie in het openbaar vervoer.

Miljard reizigerskilometers verdampt
In de overgang van Wroov- naar OV-chipkaartcijfers zijn 1 tot 1,6 miljard reizigerskilometers verdwenen: een verlies van 16 tot 23 procent. Daarmee daalt ook het marktaandeel van het regionaal ov en stijgt de subsidie per reizigerskilometer.

Pieter Litjens: ‘Amsterdams ov is van belang voor het hele land’
De Noord/Zuidlijn voorkomt straks dat het Amsterdamse openbaar vervoer vastloopt. Wethouder Pieter Litjens maakt zich meer zorgen of er wel voldoende rijksgeld naar Amsterdam gaat. “Verbindingen in Amsterdam zijn voor het hele land van belang.”

Wisselstrook: Nederlands ov is te duur
Het Nederlandse ov is in internationaal opzicht buitengewoon duur, schrijft Rob van der Bijl. “Een eenzijdige kostengedreven benadering van ov staat een sociaal verantwoorde rol van dat ov in de weg.”

Van de Weijer versus Zigterman: ‘Duur ov moet zijn bestaansrecht bewijzen’
Volgens Carlo van de Weijer, hoofd Smart Mobility aan de TU Eindhoven, moet het ov in de periferie met nieuwe argumenten komen om zijn bestaan te rechtvaardigen. Van de Weijer goochelt met cijfers, vindt Lieuwe Zigterman, adviseur op het gebied van railsystemen en columnist van OV-Magazine. Een tweegesprek.

Nieuwe stationstoiletten: strak, schoon en uniform
De toiletjuffrouw met schoteltje heeft op veel stations al plaatsgemaakt voor een roestvrijstalen tourniquet met betaalautomaat. De uniformiteit is gewaarborgd, maar of het zoveel beter is?

Reportage: Anders betalen op Zeeuwse zomerbus
Ov-bedrijven testen alternatieve vormen van betalen. Doel: contant geld uit het openbaar vervoer weren en de reiziger beter bedienen. Deze zomer konden Connexxion-klanten in Zeeland op lijn 864 gebruikmaken van de Ticketbox. OV-Magazine deed een rondje Walcheren.

Schrijf de nachttrein nog niet af
De nachttrein dreigt het loodje te leggen. In het verleden geliefd en glorierijk maar inmiddels door hedendaagse concurrenten ingehaald. Een tijdperk lijkt voorbij, maar dat is buiten de Oostenrijkse spoorwegen gerekend.

Seat61 stelt de onervaren treinreiziger gerust
Reizen per trein is niet altijd simpel als je over de grens wilt. De Brit Mark Smith heeft er zijn werk van gemaakt reizigers wegwijs te maken in het doolhof van internationale treinreizen.

Altijd de beste prijs betalen, achteraf
Het betalen met bankpas en smartphone in het ov maakt een revolutionaire wijziging in het tariefsysteem mogelijk, volgens het best price-principe. Dat is het beste wat de klant kan overkomen en zeker niet onvoordelig voor de vervoerder, schrijft Wilko Mol.

Trambonus hoort in strategische planning
De keuze voor bus of tram is altijd een discussiepunt. De voorkeur voor de tram en het effect daarvan op de reizigersgroei is in 2012 al aangetoond door afstudeerwerk van Tim Bunschoten, maar nog niet eerder zo uitgebreid uit de doeken gedaan.

Basismobiliteit vraagt om flexibele contracten
De Mobiliteitsconcessie geldt volgens velen als een veelbelovend middel om vernieuwing in het openbaar vervoer een kans te geven, vooral in vervoerarme gebieden. Koen Idzenga en Bob Theloesen leggen uit wat daar voor nodig is.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.