Texelhopper blijft ook na 2018 bestaan
dossier ZE2025

Texelhopper blijft ook na 2018 bestaan

door in rubriek binnenland, flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor Texelhopper blijft ook na 2018 bestaan

De provincie Noord-Holland wil door met de Texelhopper. De nieuwe vervoerder in Noord-Holland Noord krijgt daarbij de regiecentrale in handen. 

Dat is te lezen in het Programma van Eisen (PvE) (.pdf) van de komende concessie Noord-Holland Noord. Die concessie zal lopen van 2018 tot en met 2028. Het eiland heeft een geheel eigen hoofdstuk gekregen in het PvE. De nieuwe vervoerder moet zowel qua vorm als dienstuitvoering voortborduren op het huidige concept. Belangrijk verschil is dat de OV-chipkaart op alle voertuigen geaccepteerd moet worden. Nu is betalen met de OV-chipkaart op de kleine busjes nog niet mogelijk. Het kilometertarief wordt gemaximeerd op 17,5 cent (prijspeil 2016).

Lees ook: Texelhopper blijft in ieder geval nog twee jaar

De regiecentrale, nu nog in beheer van de gemeente Texel, zal na anderhalf jaar volledig overgaan naar de vervoerder. Ook krijgt de vervoerder het beheer over de website en sociale media die nu nog in handen zijn van de provincie. Eventuele verbeteropties moet de vervoerder uitvoeren zonder dat het de provincie extra geld kost.

Lees ook: Texelhopper: een proef met haken en ogen

Stroomlijnennet Noord-Holland Noord. De rode lijnen zijn Stroomlijnen.

Stroomlijnennet Noord-Holland Noord. De rode lijnen zijn Stroomlijnen.

De vervoerder krijgt in de relatief dunbevolkte concessie ook buiten Texel een grote mate van vrijheid in het invullen van het lijnennet. Buiten de vastgestelde Stroomlijnen mag de vervoerder de overige kernen en de stadsdiensten van Alkmaar, Hoorn en Den Helder ook met flexibele systemen aanbieden in plaats van vaste lijnen.

In 2025 moet bovendien de helft van de voertuigenvloot zero emissie zijn. De andere voertuigen moeten tenminste voldoen aan de Euro 6-norm. Om de invoering van uitstootvrije bussen te stimuleren, is er een overnamegarantie voor zero-emissiebussen die in 2023 en 2024 instromen. Vanaf 2025 geldt dat niet meer, aangezien dan al in landelijke afspraken is vastgelegd dat elk voertuig zero emissie moet zijn. O

Eind dit jaar kunnen vervoerders hun offerte indienen. De gunning van de concessie Noord-Holland Noord is volgend voorjaar.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook