Volvo komt op stoom met zero emissie
dossier Schoon

Volvo komt op stoom met zero emissie

Na enkele testmodellen in thuisstad Göteborg maakt Volvo nu serieus werk van een elektrische productielijn. In Differdange, Luxemburg, rijden inmiddels de eerste vier serie-exemplaren. Andere steden volgen.

Twee jaar geleden kwam de Zweedse bussenbouwer met het eerste volelektrische model. Volvo introduceerde in Götenborg drie prototypes van 10,7 meter. De producent wist zich aardig in de kijker te spelen door onder meer een a-capellakoor aan boord te laten zingen en een halte aan te leggen in een bibliotheek.

Snelladen
Inmiddels is het elektrische model volwassen geworden in de vorm van een 12 meter lange Volvo 7900 met vier elektrische batterijen van 19 kWh per stuk aan boord, goed voor 10 kilometer bereik na 3 tot 6 minuten snelladen (volledige specificaties (.pdf)). Sinds mei rijden de eerste exemplaren in Luxemburg. De (gratis toegankelijke) stadsdienst van Differdange, een stadje van bijna 25.000 inwoners 30 kilometer van Luxemburg-stad, is overzichtelijk waar op vier lijnen elk half uur één voertuig rijdt.

In de stad staan twee OppCharge snelladers van Heliox: een in het centrum en een bij het ziekenhuis in het noorden. Ook op het depot van de vervoerder Sales-Lentz zijn er laadmogelijkheden. De pantograaf is geïntegreerd in de paal en zakt naar het voertuig. Met 300 kW laadt de bus ruim voldoende bij voor het soms behoorlijk steile traject.

Nauwelijks gerammel
De rijervaring is prima, al zal ongetwijfeld meespelen dat Luxemburg niet beknibbelt op de inrichting van de bus: comfortabele stoelen, usb-aansluitingen en hoogwaardige materialen. De motor is behoorlijk stil. Gerammel, dat extra opvalt bij elektrische bussen, is nauwelijks te horen. Het verschil in geluid met de hybride-elektrische 7900-exemplaren die in Luxemburg-stad rijden, is opvallend. Deze rijden best vaak op de dieselmotor.

Ook elders in Europa gaat de 7900 Electric binnenkort rijden. In juni volgend jaar breidt Göteborg haar elektrische vloot met twee voertuigen uit voor lijn 16. Malmö heeft voor 2018 dertien e-bussen besteld en in Harrogate, ten noorden van Manchester stromen, eveneens volgend jaar, acht elektrische bussen in.

Laat een reactie achter

Lees ook