‘Mierenzuur kan bereik e-bus verdubbelen’
dossier Schoon

‘Mierenzuur kan bereik e-bus verdubbelen’

Mierenzuur kan het bereik van elektrische bussen verdubbelen van ongeveer 200 naar 400 kilometer. Dat claimt Team FAST, een team studenten van de TU Eindhoven dat er voor het eerst in is geslaagd mierenzuur op grote schaal toe te passen.

Team Fast presenteerde de bus, samen met een tankinstallatie, vandaag aan het grote publiek. Het gaat om een VDL Citea Electric met een aparte trailer eraan gekoppeld. Deze REX (een afkorting voor range extender) heeft de mierenzuurinstallatie aan boord. Door middel van een kathalysator wordt het mierenzuur omgezet in waterstof en CO2. De CO2-uitstoot is gelijk aan de CO2 voor het maken van mierenzuur. De waterstof voedt weer een brandstofcel die de batterij van de bus oplaadt.

Hydrozine
Aan ambities ontbreekt het de studenten niet. Zij werkten de afgelopen maanden op de Automotive Campus in Helmond aan hun project. Mierenzuur, dat ze in samenwerking met een marketingbureau hebben omgedoopt tot hydrozine (‘dat klinkt iets vriendelijker’), noemen ze de energiedrager van de toekomst. Vorig jaar presenteerde het team al een modelauto op mierenzuur. “Deze bus is duizend keer zo groot, qua energieverbruik”, aldus teammanager Max Aerts. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de bus al aan het eind van dit jaar gepresenteerd zou worden, maar tegenvallers in de installatie (onder meer de brandstofcellen die niet hergebruikt konden worden) gooiden roet in het eten.

Ook nu rijdt de bus zelf nog niet, al heeft de installatie al wel gedraaid. Eind dit jaar hoopt het team zo ver te zijn dat de bus zichzelf aandrijft. Het is dan het eerste voertuig op volle schaal dat op mierenzuur rijdt.

Actieradius
Dat het team een bus heeft uitgekozen als schaalsprong is geen toeval. Aerts: “Elektrische bussen hebben nu een bereik van ongeveer 200 kilometer. Door een installatie met hydrozine toe te voegen, kunnen we de actieradius verdubbelen.” De REX is een ruim opgezette proefinstallatie. Maar de installatie, goed voor 25 kW output, past in principe ook in de bus.

Mierenzuur neemt een aantal bezwaren van waterstof weg: het kan niet ontploffen en kan gewoon op kamertemperatuur worden bewaard. Daardoor zijn er geen dure installaties nodig in de bus en bij de tankinstallatie. “Een bestaande dieselinstallatie is met een lichte aanpassing al geschikt voor mierenzuur. Voor elke waterstoftankinstallatie kunnen honderd hydrolinetankinstallaties worden gebouwd, claimt het team. Wel heeft de installatie nog een beperkt rendement van ongeveer 33 procent.

Kippenmest
De productie van mierenzuur kan duurzaam plaatsvinden met behulp van brandnetels en kippenmest, zegt het team. In de eerste proefweek wist het team in 2 uur 10.000 liter mierenzuur duurzaam te produceren. De kathalysator in de bus is inmiddels zo klein dat er nog maar 20 liter mierenzuur in hoeft om voldoende waterstof te produceren.

Het zal nog wel even duren voor er daadwerkelijk een bus op mierenzuur in productie wordt genomen. Het team is het komende jaar nog druk bezig met het volwassen maken van het concept.

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever is hoofdredacteur van OV-Magazine.

Laat een reactie achter

Lees ook