Italianen betalen 30 miljoen voor Qbuzz

Italianen betalen 30 miljoen voor Qbuzz

Busitalia, de busdochter van de Italiaanse staatsspoorwegen FS, hebben 30 miljoen euro neergeteld voor Qbuzz, dat nu in Groningen-Drenthe en Utrecht rijdt.

Dat hebben de Italiaanse spoorwegen bekendgemaakt. De koop van Qbuzz past in de strategie om met alle vormen van mobiliteit aanwezig te zijn en in meerdere landen. Het Industrieële Plan van het bedrijf voorziet in een omzetgroei van 9 naar 17 miljard euro in 2026, waarvan 1 tot 4 miljard in het buitenland. Busitalia moet zorgen voor een omzet van 2,2 miljard euro.

Europese markt
“De manier van aanbesteden is in heel Europa hetzelfde. Je moet je thuismarkt dus zien als een Europese en niet als een Italiaanse, wil je overleven als bedrijf”, aldus Renato Mazzoncini. Het bedrijf is inmiddels marktleider in Griekenland, de derde speler in Duitsland en ook actief in Frankrijk en Groot-Brittannië. Maar ook aan de andere kant van de plas lonkt bijvoorbeeld Californië, waar FS  bezig is een HSL aan te leggen.

“Qbuzz is concurrerend in de open Nederlandse markt”, aldus Mazzoncini. Qbuzz moet in de komende jaren in omzet verdubbelen of verdriedubbelen, als het aan Busitalia-topman Stefano Rossi ligt. Volgens Rossi waren de onderhandelingen moeilijk, maar is het bedrag 30 miljoen euro redelijk, gezien de huidige contracten en de potentie om te groeien. Wat Rossi betreft ligt elke aanbesteding open om op te bieden. Dat geldt ook voor spoorconcessies. Voor activiteiten in het buitenland zijn geen taken weggelegd voor Qbuzz.

Schuld
FS heeft een schuld van 7 miljard euro met een winst van 2,5 miljard euro per jaar. Het grootste deel van de schuld ligt bij marktpartijen. Dat, samen met het feit dat meer dan de helft van de inkomsten uit opbrengsten van kaartjes komt, zorgt ervoor dat het bedrijf niet direct onder staatstoezicht staat.

De Italianen zijn niet de enige staatsonderneming op jacht naar omzet op de Europese markt. Ook de Duitsers en Fransen kopen steeds meer kleine bedrijven op. Mazzoncini verwacht dat op de ov-markt in Europa uiteindelijk een paar grote bedrijven zullen overblijven. “Op de busmarkt zullen bedrijven die minder dan 2 miljard euro per omzet draaien zullen niet overleven”, aldus Mazzoncini.

Fyra
Mazzoncini heeft overigens alle vertrouwen in het feit dat de Fyra zonder problemen gaat rijden in Italië. “Ik heb ze met eigen ogen gezien. Het is een delicate kwestie, maar de trein kan rijden. Zowel in Italië als in Nederland.” Lachend voegde hij eraan toe dat het grootste probleem wat hem betreft de kleuren zijn. “Die wordt waarschijnlijk blauw, groen en grijs.” Trenitalia wil de treinen gaan inzetten op trajecten onder de 300 kilometer per uur en wellicht ook in Griekenland.

Eén reactie

  1. A.M. BERBEN
    1 september 2017 om 14:00

    Ben benieuwd hoe lang FS zich deze “hobby” kan permitteren, eerlijk geschreven vermoed ik van niet aangezien de schuldenlast van FS dit bedrijf steeds meer de nek zal gaan omdraaien.
    Vermoedelijk wordt dit bedrijf dan vervolgens voor een appel en ei opgekocht door een van de
    grotere spelers op de Nederlandse markt.

Lees ook