Geen abonnement maakt OV-fiets populairder
dossier Fiets

Geen abonnement maakt OV-fiets populairder

De groei van de OV-fiets zet door. Het aantal ritten in 2017 steeg met een derde ten opzichte van 2016 naar 3,2 miljoen. Het aantal abonnees steeg van 200.000 naar 500.000. Belangrijkste oorzaak is volgens NS het afschaffen van de abonnementskosten.

Om de groeiende vraag op te vangen, bestelde NS de afgelopen maanden veel fietsen bij. In 2016 waren er nog 8500 OV-fietsen. Het bleek dat veel gebruikers nog wel eens achter het net visten. Inmiddels zijn er 14.500 fietsen. Dat aantal moet in de loop van dit jaar stijgen naar ruim 20.000. De beschikbaarheid van de OV-fiets moet daarmee voorlopig op niveau zijn, zo is de bedoeling.

Lees ook: OV-fiets nog niet zo betrouwbaar als de trein

Een nieuw systeem om de OV-fietsen beter te beheren, moet ook bijdragen aan een betere beschikbaarheid: “Tot vorig jaar rekten we het systeem continu op. We zetten wel extra fietsen in, maar hebben onvoldoende inzicht op hoe we dat het meest effectief doen”, zei businessmanager Dennis Evers in juni 2017 tegenover OV-Magazine. Het nieuwe systeem verschaft intern meer inzicht over vraag en aanbod. “Door middel van data-analyse moeten we de klantafname beter herkennen. We kunnen dan eerder aanvullen als dat nodig mocht blijken”, aldus Evers destijds.

NS nam de exploitatie tien jaar geleden over van de stichting OV-fiets. Sindsdien vertienvoudigde het aantal abonnees. Er worden nu zes keer zoveel ritten gemaakt als in 2008.

Laat een reactie achter

Lees ook