In het tweede kwartaal van dit jaar komt de Aptis, de elektrische bus van Alstom-dochter NTL, op proef naar Nederland. Het is de bedoeling dat het voertuig demoritten gaat maken die ook toegankelijk worden voor publiek.
Alstom-bus Aptis op proef in Utrecht
Qbuzz wil de bus gaan demonstreren en testen in de Utrechtse stadsdienst. Of de Aptis ook in andere steden in Nederland zijn gezicht zal laten zien, is nog niet bekend.
NTL presenteerde de opvallende bus bijna een jaar geleden. Sindsdien is de Aptis al in verschillende steden op proef geweest. In Nederland heeft de RDW de bus, nog wel een protoype, inmiddels toegelaten. De wielen staan extreem ver uit elkaar, waardoor er een vlakke vloeroppervlakte van 20 vierkante meter ontstaat. Door de beide scherp sturende assen is de draaicirkel echter niet groter dan van een traditionele bus.
Lees ook: Alstom waagt zich op de busmarkt
De Aptis wordt elektrisch aangedreven. In tegenstelling tot de Translohr, de bandentram die NTL ook produceert, rijdt de Aptis zonder geleiding. De bus valt verder op door de grote ramen en de tramdeuren. Hij biedt plaats aan ongeveer 100 passagiers.
De bus is op dit moment bezig aan een promotietour door Duitsland. Sinds 19 februari tot 2 maart vervoert de bus ook passagiers op de forenzenlijn 104 in Berlijn. Alstom neemt de praktijkervaringen mee in de ontwikkeling van het definitieve type.
https://twitter.com/OV_Magazine/status/968046516677029888
Meer artikelen met dit thema
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Geen vervolging treinongeval Voorschoten
2 apr om 16:56 uurHet OM gaat niet over tot vervolging vanwege het treinongeval bij Voorschoten in april 2023. Onderzoek wijst…
Schiphol in gesprek met NS en ProRail
21 mrt om 14:56 uurSchiphol wil met NS en ProRail in gesprek over de verstoring rondom de luchthaven. De luchthaven wil de recente…
Nieuwe treinen voor MerwedeLingelijn vanaf 2027
18 mrt om 13:34 uurQBuzz en de provincie Zuid-Holland investeren vanwege de invoering van ERTMS in nieuwe treinen voor de …
NS: Pittig jaar voor de boeg
26 jan om 08:48 uurNS waarschuwt treinreizigers voor een 'pittig jaar', vanwege geplande werkzaamheden, vertragingen en…
Busplatform
6 dec 2023Ik ben dol op busprojecten. De verduurzaming, de infrastructuur in de openbare ruimte of het modelleren van…
Ik lees weinig over de voordelen van deze bus, naast het feit dat deze bus elektrisch is. Hoe worden de accu's opgeladen?
Ingediend door V. Bax op ma, 26/02/2018 - 11:24
Meer details over de bus vind je in ons eerdere artikel: https://www.ovmagazine.nl/2017/03/alstom-waagt-zich-op-de-busmarkt-1544/
Ingediend door Vincent Wever op ma, 26/02/2018 - 14:54
Ik ben heel benieuwd hoe deze bus met verkeersdrempels e.d. omgaat. Door de lange wielbasis lijkt mij de kans op 'vastlopen' groter dan met de huidige bussen.
Ingediend door F. van Leeuwen op ma, 26/02/2018 - 15:23
Reactie toevoegen