Analyse: Geld? Kan geregeld worden
dossier Randstad

Analyse: Geld? Kan geregeld worden

De ambities in de Randstad, met name op het gebied van light rail, lijken welhaast eindeloos. Maar hoe betalen we die? Op basis van gesprekken met betrokkenen, rapporten en verslagen, een analyse van vier mogelijkheden voor een geslaagde businesscase.

Geld is er genoeg. Overheden kunnen spotgoedkoop lenen. Andere partijen willen wellicht best participeren in light rail, als financier of deelnemer. Sinds jaar en dag hebben lagere overheden de hand opgehouden bij het Rijk. Via het Infrastructuurfonds hoopten ze een plekje voor hun project te bemachtigen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Maar de huidige pot, die loopt tot 2030, is nu al verdeeld. Terwijl de opgave immens is. In de Randstad komen er tot 2050 tot een miljoen woningen bij, waarvan de grootste groei plaatsvindt vóór 2030. Alle lightrailambities samen kosten tussen de 20 en 40 miljard euro.

Als het MIRT geen soelaas biedt, moeten er andere oplossingen komen. Eind mei constateerde de Raad voor leefomgeving en infrastructuur in haar rapport van B naar Anders dat het Rijk daarin ook zoekende is. Onder meer ProRail-topman Pier Eringa heeft al pensioenfondsen over de vloer gehad die wel oren hebben naar investeringen in nieuw spoor. Dat doen ze al

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook