Dresden overweegt batterijtreinen

Dresden overweegt batterijtreinen

door Quintus Vosman in rubriek buitenland, spoor
geen reacties

De vervoerregio voor Dresden en omstreken (VVO) laat een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de invoering van batterijaangedreven treinen. VVO en de Duitse deelstaat Sachsen willen de treindiensten op niet-geëlektrificeerde nevenlijnen verduurzamen.

Als de nieuwe regionale vervoercontracten in 2024 ingaan hopen beide overheden de Desiro-dieseltreinen te kunnen vervangen door batterijtreinen. De haalbaarheidsstudie wordt uitgevoerd door de Technische Universiteit van Berlijn (TUB) en spoorwegfabrikant Bombardier. Zowel TUB als Bombardier heeft ruime ervaring op het gebied van batterijaandrijving.

De zogenaamde BEMU-treinen (Battery Electrical Multiple Unit) betrekken elektriciteit via een klassieke stroomafnemer van de bovenleiding. Waar geen bovenleiding hangt, rijdt de trein op de energie uit de batterijen. Dergelijke systemen bestaan al voor trams, die dan meestal zonder bovenleiding door de binnenstad rijden. Bombardier levert binnenkort een BEMU-versie voor de trein. Het gaat om de Talent-3, die in september te zien zal zijn op treinenbeurs Innotrans in Berlijn.

De haalbaarheidsstudie moet in februari 2019 klaar zijn. Daarna hebben de aanbestedende autoriteiten nog enige tijd om te besluiten of ze BEMU-treinen opnemen in de aanbestedingsvoorwaarden voor het volgende regionale vervoercontract.

Foto boven:
Een Desiro-dieseltrein in Dresden Hbf, die plaats zou moeten maken voor een batterijtrein. © Quintus Vosman

Lees ook: Regie ontbreek nog bij de opvolger van de dieseltrein

Laat een reactie achter

Lees ook