Onbewaakte overweg over vijf jaar passé

Onbewaakte overweg over vijf jaar passé

Alle niet beveiligde overwegen worden de komende vijf jaar opgeheven of beveiligd. Dat is het streven van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW). Daarmee komt de staatssecretaris tegemoet aan de wens van ProRail.

Van Veldhoven wil met gemeenten, provincies, belangenverenigingen en spoorbeheerder ProRail afspraken over sluiting en beveiliging vastleggen in een convenant. Ook wordt een landelijk bemiddelaar aangesteld, die ervoor moet zorgen dat het bestuurlijke proces sneller verloopt. Vanuit ProRail wordt de aansturing op de aanpak van overwegen verzwaard en bekeken welke interne procedures nog sneller kunnen. Als stok achter de deur onderzoekt Van Veldhoven ook wettelijke mogelijkheden om de aanpak van overwegveiligheid verder te versnellen, zoals een aanwijzingsbevoegdheid.

Staatssecretaris Van Veldhoven: “Elk ongeval op een overweg is er voor mij één te veel. Het spoor- en wegverkeer in ons land groeit. Overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen en bellen zijn gewoon niet meer van deze tijd. We gaan er daarom voor zorgen dat we binnen vijf jaar, maar het liefst nog sneller, van al deze overwegen af zijn.”

Niet van deze tijd
Ook president directeur Pier Eringa van ProRail noemt de onbewaakte overgang niet meer van deze tijd. Vorige week startte de spoorbeheerder al met een campagne om de gevaren van onbewaakte overgangen onder de aandacht te brengen. Eind dit jaar wordt bekeken of flitspalen bij overwegen kunnen bijdragen aan het terugdringen van risicovol gedrag. Daarnaast sloot ProRail enkele overwegen af met betonblokken. Het liefst wil de spoorbeheerder alle 1900 publieke overgangen sluiten.

De afgelopen jaren werden 25 onbewaakte spoorovergangen opgeheven of beveiligd. Binnen vijf jaar moet dit ook gebeurd zijn met de 135 die er nu nog zijn.

Laat een reactie achter

Lees ook