Eisen opvolger OV-chipkaart overhandigd

Eisen opvolger OV-chipkaart overhandigd

Schaf de OV-chipkaart niet af totdat de nieuwe betaalmiddelen in het ov aan alle wensen voldoen. Dat is het standpunt van Rover.

De reizigersvereniging stelde samen met andere consumentenorganisaties het Manifest OV-betalen (pdf) op. Hierin staan de voorwaarden voor de opvolger voor de OV-chipkaart.

Donderdag 14 februari hebben vervoerbedrijven, het ministerie van IenW en de provincies het manifest ‘De reiziger centraal’ in ontvangst genomen. In dit manifest richten de consumentenorganisaties in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) zich op de nieuwe betaalsystemen in het openbaar vervoer. Op dit moment worden die door ov-bedrijven en Translink ontwikkeld. Gedacht wordt onder andere aan reizen met de bankpas en een nieuwe betaalpas die de OV-chipkaart moet vervangen.

Rover ziet wel brood in de nieuwe betaalmiddelen. “Er liggen nu kansen om de systeemfouten van de OV-chipkaart recht te trekken en te zorgen voor nieuwe betaalmiddelen waarbij de reiziger echt centraal staat”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Eerder deze week werd duidelijk dat reizigers nog steeds melding maken van verschillende systeemfouten. Ze ontvangen soms geen korting omdat niet altijd het juiste reisproduct wordt herkend. Daarnaast maken reizigers melding van een verkeerde registratie van de reisroute, terwijl tijdstippen ook niet blijken te kloppen.

Eén keer inchecken
De organisaties willen dat de opvolger van de OV-chipkaart aan een aantal verwachtingen voldoet. Zo moeten de nieuwe betaalmiddelen de reiziger geen extra geld kosten en moet het telkens in- en uitchecken per vervoerder tot het verleden gaan behoren. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven sprak eerder al de hoop uit dat nieuwe betaalsystemen zouden zorgen voor een enkele in- en uitcheck.

OV-chipkaart niet afschaffen
Voordat de nieuwe betaalmiddelen aan alle verwachtingen voldoen, zou de OV-chipkaart niet afgeschaft mogen worden. “Door het nieuwe betaalsysteem nu hierop vooraf in te richten, worden hoge kosten achteraf voorkomen”, zegt Freek Bos. De consumentenorganisaties waarschuwen voor een herhaling van het verleden, toen de strippenkaart al werd afgeschaft terwijl de OV-chipkaart nog de nodige kinderziektes had.

Op de foto van links naar rechts: NOVB-voorzitter Sybilla Dekker, Rover-directeur Freek Bos, staatssecretaris Stientje van Veldhoven en voorzitter van de ROCOV’s Jan van Leijenhorst.

2 reacties

  1. Frans Eekhout
    21 februari 2019 om 13:05- Reageren

    KEUZE en alternatief…
    Zorg dat de consument een keuzemogelijkheid geboden wordt, reizen met een OV chipkaart of , als men die heeft met een App, of bankpasje e.d. Het is belangrijk dat er óók een betere afstemming plaats gaat vinden tussen de verschillende vervoerders en vereenvoudig de condities waarmee men met de vervanger van de OV chipkaart kan reizen, nu is dat vaak nog chaotisch en onduidelijk en vooral het niet éénmalig in- en uitchecken en wisselen van vervoerder levert veel ongemak op. Schep duidelijkheid en zorg vooral dat de huidige OV chipkaart met al zijn problemen opgelost worden. Te vaak wordt er nog vanuit een bedrijfsmatige kant gekeken en niet vanaf de gebruikers zijde, lees reiziger. Uit het verleden heeft men kunnen leren dat elke verandering nog geen verbetering is. Behalve Nederlandse reizigers hebben we OOK te maken met buitenlandse reizigers die het huidige systeem al ingewikkeld genoeg vinden alsmede de incidentele reiziger. Voor deze categorie is een wegwerp OV chipkaart als alternatief wenselijk en daar wordt nog te weinig aandacht aan geschonken. Vooral in de grensstreek met grensoverschrijdende bus en treinverkeer is een alternatief noodzakelijk weet ik uit ervaring. Dat men zelfs bij NS NIET weet dat men op de nieuwe Arriva treinverbinding RE 18 van Maastricht via Valkenburg, Heerlen en Landgraaf naar Aken Hauptbahnhof in Duitsland met een OV chipkaart kan reizen en men zelfs op de Reisplanner naar “boeken via NS International” wijst is een goed voorbeeld van hoe SLECHT de communicatie is en de onwetende reiziger is de dupe ! Vervangen mag, maar wel goed doordacht, betaalbaar en veilig in het belang van de reiziger !

  2. De Leeuw
    22 februari 2019 om 12:37- Reageren

    Laat men er ook voor zorgen dat alle nieuwe systemen geschikt zijn voor abonnementen zoals het Regio-Sterabonnement. Dat was bij de invoering van de OV-Chipkaart ook vergeten en dat heeft veel mensen heel veel extra geld aan reiskosten gekost.

Laat een reactie achter

Lees ook