Softwarebug in locs HSL aangepakt

Softwarebug in locs HSL aangepakt

De punctualiteit op de hogesnelheidslijn (HSL) is gestegen tot boven de 84 procent, het hoogste cijfer in ruim een half jaar tijd. Dat komt omdat een bug in de Traxx-locomotieven van de IC Direct is opgelost, zegt NS-woordvoerder Hessel Koster.

Technici van leverancier Bombardier en NS hebben bijna drie weken geleden een software-update doorgevoerd. Op alle 54 binnenlandse Traxx-locomotieven deed de softwarefout zich sindsdien niet meer voor, volgens Koster.

De update wordt binnen enkele weken doorgevoerd op de locomotieven van de Intercity Brussel. Vanwege toelating van de software in België, laat de upgrade daar iets langer op zich wachten.

Synchronisatiefout
Koster legt uit dat er zich een synchronisatiefout in de software voordeed. “Twee systemen in de locomotief moesten hetzelfde meten en dat gebeurde niet. Dat probleem deed zich zo’n tien keer per week voor, waardoor treinen uitvielen.”

Een eerdere herstelupdate in december 2018 mocht niet baten; in januari van dit jaar lag de punctualiteit net boven de 80 procent. NS besloot de reizigers daarom te compenseren. Inmiddels durft Koster wel te zeggen dat de bug is opgelost. “We hebben over meer dan duizend loc-dagen nul keer de synchronisatiefout gemeten. Dat gaf genoeg statistische zekerheid.”

Zorgenkindje
De HSL is al jaren een zorgenkindje van NS. Zo was de IC Direct in 2016 de slechts presterende binnenlandse treindienst. In het Verbeterprogramma HSL nemen NS en ProRail maatregelen om de punctualiteit te verbeteren.

Zo werken ze aan een speciale helpdesk en kunnen machinisten extra trainingen volgen. In de dienstregeling van 2021 wordt de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) stapsgewijs ingezet, wat moet leiden tot een betere dienstregeling op de HSL. Het ministerie van IenW stelde verder 60 miljoen euro beschikbaar voor onder meer cameratoezicht en het plaatsen van extra windschermen. Ook werken NS en ProRail in de langetermijnvisie HSL-Zuid aan het verbeteren van de infrastructuur. Zo moet de Ertms-spoorbeveiliging nog een update krijgen.

Werkgroep
Ook formeerden NS en vakbond FNV onlangs een werkgroep, naar aanleiding van een door FNV-leden ingediend manifest met verbeterpunten. Koster: “Aan veel van de door hen voorgestelde verbeterpunten werken wij al in het Verbeterprogramma. Maar als we het nog niet goed genoeg doen, horen we dat graag van hen. Daar gaan we nu samen naar kijken.

5 reacties

  1. Arjan Krabbenbos
    26 maart 2019 om 18:03- Reageren

    Nu nog hopen dat de software problematiek van de geplaagde Nieuwe Hoekse LIijn ook snel zal worden opgelost. Dit is ook van Bombardier dus hopelijk is het binnen afzienbare tijd ook eindelijk verholpen!
    We zullen het maar moeten afwachten, eer de witte vlag eindelijk gehesen kan worden.
    Op dit moment is er weinig te zien van de testritten op deze toekomstige metrolijn! De stations zijn allen gereed, maar ze staan nu nog thans omgeven door hekwerken, waar niemand nog voorlopig van kan gebruik maken.
    Hopelijk duurt het nog niet eens maanden, maar ja de techniek is ingewikkelder schijnbaar dan dat het zal moeten zijn.Zal blij zijn als alles straks rijdt, hopelijk nog voor september 2019!

  2. asierts
    29 maart 2019 om 16:23- Reageren

    @Arjan: nee hoor, de techniek is helemaal niet ingewikkeld! Het kenmerk van veiligheidssoftware is namelijk de verpletterende simpelheid ervan.

    Het echte probleem zit em in de (in)competenties mbt software-gebaseerd systeemontwerp. Sommige marktpartijen hebben die competenties wel (Siemens, Alstom, Thales, Ansaldo-STS/CSEE etc), terwijl andere marktpartijen op dat punt beperktere competenties hebben (bijvoorbeeld geen/onvoldoende gestructureerd proces, geringe praktijkervaring,te weinig mensen met de vereiste competenties, onvoldoende domeinkennis spoorsysteem etc). Ik durf dat mbt Bombardier inmiddels wel hardop te zeggen; daar gaat het namelijk al jarenlang veel te vaak serieus mis.

  3. Mark Gomersbach
    29 maart 2019 om 19:24- Reageren

    Zit nu in de HSL en het is nog steeds niet verholpen.
    Net voor hoofddorp gaat ie vol in de ankers en moet de machinist aan een “reset” werken.
    Net als gisteren en de dag daarvoor.
    Beetje vals dat ze heel snel zijn met het melden van “Het is opgelost”
    Terwijl het nu doodstil blijft als blijkt dat het niet zo is.

  4. asierts
    29 maart 2019 om 20:48- Reageren

    @Marc Gomersbach: wat hierboven letterlijk is gezegd, is dat de zgn “synchronisatiefout” is opgelost. Dat er meer fouten zijn is evident (zie eerste onderzoeksrapport bijlage 1), maar dat is in de afgelopen maanden richting de media consequent verzwegen. Boontje komt echter vanzelf om zijn loontje…

  5. asierts
    29 maart 2019 om 23:06- Reageren

    @Mark Gomersbach: heb t nog ff voor je opgezocht. Uit rapport “Review Prestaties IC direct” p35: “Het technische falen van de TRAXX is 10-25 maal te hoog ten opzichte van de benchmark met DB”.
    Dat is een mooi eufemisme om niet op te hoeven schrijven: “de Bombarder TRAXX F140 MS is een zodanig instabiel wrak, dat ze er zelfs bij Ansaldo nog van zouden schrikken!”, Iets met van de drup in de regen.

Laat een reactie achter

Lees ook