Stadstrams HTM krijgen slimme remhulp
dossier Innovatie

Stadstrams HTM krijgen slimme remhulp

De Haagse vervoerder HTM rust deze maand 70 Avenio-stadstrams uit met een automatische remhulp. Dat moet trambestuurders helpen verkeersslachtoffers te voorkomen.

Trams hebben vanwege hun gewicht een twee tot drie keer langere remweg dan auto’s. De remhulp is een voorbeeld van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Een radar en een speciale camera detecteren objecten die te dichtbij komen, zoals plotseling remmende auto’s, fietsers en voetgangers.

Getest

Begin 2019 kondigde HTM de invoering van het systeem al aan, nadat deze uitvoerig getest was. Een aantal trambestuurders kreeg een speciale opleiding om met de remhulp te gaan rijden. Het systeem werd eerst op één Avenio-stadstram getest en dit aantal werd gedurende 2019 uitgebreid tot tien, vertelt woordvoerder Marijke Poppelier.

Inmiddels is 500.000 kilometer afgelegd en geven trambestuurders aan snel te kunnen wennen. Hoe langer ze ermee rijden, hoe eenvoudiger het wordt.

Niet alle trams

De Haagse vervoerder gaat in januari al zijn rood-grijze Avenio-trams, die zijn geproduceerd door Siemens, met deze automatische remhulp uitrusten. HTM onderzoekt nog of de wit-blauwe trams van RandstadRail van het remhulpsysteem kunnen worden voorzien.

De rood-beige GTL8-trams worden niet van het systeem voorzien, omdat het systeem niet op dit oude type tram past. Deze trams worden uiterlijk 2024 vervangen door nieuw materieel. De remhulp is één van de eisen die HTM stelt aan de nieuwe lichting stadstrams.

Lees ook: Slim remsysteem voor Haagse trams

Laat een reactie achter

Lees ook