In Beeld: Stoptrein stoomt op naar Stadskanaal


“Overweg vrij”, schreeuwt machinist Arjen naar zijn collega aan de andere kant van de stoomlocomotief, terwijl hij zijn hoofd uit het raam steekt. “Bedankt”, roept de stoker terug. Hij schept nog wat kolen bij en de stoomfluit klinkt. Een handvol omstanders kijkt toe, zwaait en maakt foto’s, terwijl de voormalig Duitse loc op gang komt. De museumspoorlijn is zo’n veertig dagen per jaar in bedrijf. De stichting STAR onderhoudt en beheert de historische spoorlijn Veendam–Stadskanaal–Musselkanaal sinds 1992 en draagt de spoorinfra binnenkort over aan ProRail, zodat er weer reizigerstreinen van Arriva over kunnen rijden.

Lees ook het artikel: Stoom- en stoptrein op spoor Stadskanaal


De stoomtrein van STAR rijdt zo’n veertig dagen per jaar tussen Veendam en Musselkanaal. Foto: Rob Dammers.

Een plakkaat aan de muur van het stationsgebouw in Stadskanaal

Het oude stationsgebouw van Veendam.

Links het busstation van Veendam. Het treinstation krijgt een eilandperron.

De trein doet station Veendam aan.

Voorzitter Pieter Hofstra (links) en twee vrijwilligers van de STAR.

Wethouder Bert Wierenga van Veendam: "Gevoelsmatig is een gemeente makkelijker bereikbaar als er een trein stopt."

In december gaat vanaf busstation Veendam een Qliner rijden naar Assen.

In 2023 moeten de Arriva-treinen van en naar Stadskanaal elkaar bij Veendam kunnen kruisen.

Einde van de spoorlijn bij Musselkanaal.