OV-Magazine RSS feed https://www.ovmagazine.nl/ OV-Magazine - nieuws, artikelen, blogs, whitepapers en vacatures uit de sector nl Armoede in denken over Ruimtelijke Ordening https://www.ovmagazine.nl/artikel/armoede-in-denken-over-ruimtelijke-ordening Freek Bos, RoverFreek Bos, reizigersvereniging Rover: “Je zou ook kunnen zeggen dat er Armoede in het denken over Ruimtelijke Ordening is. Fri, 12 Jul 2024 09:05:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47744 Vervoerregio investeert ruim 110 miljoen in 13 extra metro’s voor GVB https://www.ovmagazine.nl/artikel/vervoerregio-investeert-ruim-110-miljoen-in-13-extra-metros-voor-gvb In 2018 investeerde de Vervoerregio voor GVB al in dertig nieuwe metro’s van het type M7, het oude materieel was aan vervanging toe. Omdat destijds een optie werd vastgelegd om eventueel nog extra metro’s aan te schaffen, kan GVB deze nu relatief voordelig bijbestellen zonder dat daar een nieuwe aanbesteding voor nodig is. Thu, 11 Jul 2024 13:09:11 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47758 Portfoliomanager CBTC / Change manager Railinfra assets bij Vervoerregio Amsterdam https://www.ovmagazine.nl/vacature/ov-sector/portfoliomanager-cbtc-change-manager-railinfra-assets-bij-vervoerregio-amsterdam Welke impact maak jij?  In deze gecombineerde rol vorm je de spin in het web binnen, en vaak ook buiten, onze organisatie! Als Portfoliomanager CBTC* ben je namelijk hét centrale aanspreekpunt voor de programmering van CBTC-aanpassingen in lijn met strategische doelen en kaders van de Vervoerregio. Thu, 11 Jul 2024 08:27:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47757 De route naar de hoogwaardige bus https://www.ovmagazine.nl/artikel/de-route-naar-de-hoogwaardige-bus Bus Rapid Transit is een niet te missen term in het Nederlandse mobiliteitsdebat. Geïnspireerd door de succesvolle voorbeelden uit Zuid-Amerika zijn de verwachtingen hoog: Hoge kwaliteit voor relatief lage investeringen. Wed, 10 Jul 2024 08:30:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47743 KiM-essay: keuzen voor het spoor https://www.ovmagazine.nl/artikel/kim-essay-keuzen-voor-het-spoor De KiM-onderzoekers concluderen in het essay dat het spoor zich pad-afhankelijk ontwikkelt: nieuwe keuzen bouwen voort op oude en hebben de neiging de huidige status quo in stand te houden. Mon, 08 Jul 2024 13:56:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47742 Vervoersarmoede & bereikbaarheidstekort https://www.ovmagazine.nl/artikel/vervoersarmoede-bereikbaarheidstekort Vervoersarmoede is eigenlijk een ongelukkige term. Moet het mogelijk zijn om altijd overal naar toe te kunnen? En als dat dan niet kan, is er dan meteen sprake van armoede? Fri, 05 Jul 2024 08:08:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47741 Boek 'Betere Bus' feestelijk gelanceerd https://www.ovmagazine.nl/artikel/bus/boek-betere-bus-feestelijk-gelanceerd De lancering van het boek vond heel toepasselijk plaats bij het kantoor van DOVA en CROW in Utrecht. Marc Maartens praatte het geheel aan elkaar.  Wed, 03 Jul 2024 12:52:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47740 Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij https://www.ovmagazine.nl/artikel/binnenland/provincie-noord-brabant-maakt-bushaltes-rookvrij Na scholen, ziekenhuizen, speeltuinen en treinstations wil de provincie Noord-Brabant nu dat ook bushaltes rookvrij worden. De provincie start met de gemeente Geldrop-Mierlo, waar alle zeventig bushaltes al roovrij verklaard zijn. Wed, 03 Jul 2024 11:29:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47739 Drielandentrein eindelijk op de rails https://www.ovmagazine.nl/artikel/binnenland/drielandentrein-eindelijk-op-de-rails De Arriva-trein zou eigenlijk op 9 juni al rijden, maar door onweer was het spoor tussen Visé en Eijsden beschadigd. Dat is inmiddels hersteld. De drielandentrein gaat van Aken via Heerlen, Valkenburg en Maastricht naar Eijsden en Luik. Tue, 02 Jul 2024 10:09:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47738 ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW https://www.ovmagazine.nl/artikel/reisinformatie/prorail-aangesloten-op-onlineplatform-van-ndw Steeds drukker De vraag naar mobiliteit groeit. Dit betekent dat het aantal werkzaamheden toe gaat nemen, zowel aan het spoor als op de weg. Door marktwerking en maatschappelijke ontwikkelingen neemt daarnaast de complexiteit van de planningen toe. Mon, 01 Jul 2024 15:08:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47737 Fiets en trein, een verstandshuwelijk? https://www.ovmagazine.nl/artikel/fiets/fiets-en-trein-een-verstandshuwelijk  Jan Ploeger heeft in zijn carrière een aanzienlijke basis aan kennis opgebouwd over fiets, trein en mobilitiet. “Dat is wel een behoorlijk archief eigenlijk, ik heb in diverse fases in vrij dicht op de ontwikkeling van fiets en ov gezeten. Thu, 27 Jun 2024 08:05:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47736 De Staat van het OV 2023 gepubliceerd tijdens Dag van het OV https://www.ovmagazine.nl/artikel/openbaar-vervoer/de-staat-van-het-ov-2023-gepubliceerd-tijdens-dag-van-het-ov Vooral de recreatieve reiziger weet bus en trein weer te vinden. Tegelijkertijd werken we vaak een deel van de week thuis, wat ook zichtbaar is in het ov-gebruik.  Tue, 25 Jun 2024 10:35:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47734 Congres Natuurlijk 2024 https://www.ovmagazine.nl/agenda/congres-natuurlijk-2024 Natuurinclusief bouwen staat volop in de aandacht. Zo bleek maar weer tijdens Congres Natuurlijk, dat op 30 november z’n feestelijke vijfde editie beleefde. Het thema was ‘Waar sta jij?’. Een ding is zeker, na 30 november is iedereen in elk geval weer een paar stappen verder. Tue, 25 Jun 2024 10:09:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47735 4 op de 5 vrouwelijke reizigers ervaart ov als onveilig https://www.ovmagazine.nl/artikel/4-op-de-5-vrouwelijke-reizigers-ervaart-ov-als-onveilig Pointer liet 7400 vrouwen op aangeven waar ze zich onveilig voelden. Daarbij vielen stations en het openbaar vervoer in negatieve zin op.  De respondenten gaven aan zich onveilig te voelen in metro- bus- en treinstations, vooral 's avonds. Dit komt deels door het gedrag van medereizigers, die bijvooorbeeld dronken zijn.  Fri, 21 Jun 2024 09:21:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47732 Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede https://www.ovmagazine.nl/artikel/binnenland/kennis-van-betrokkenen-cruciaal-bij-aanpak-vervoersarmoede In de mobiliteitswereld zijn we dol op meetbare dingen. Doorgaans ‘harde’ doelstellingen als emissiereductie en rittenbesparing zijn goed inzichtelijk te maken. Mar voor de ‘zachte’ inclusiviteitsdoelstelling als “iedereen moet de transitie naar duurzame mobiliteit kunnen meemaken” is dat een stuk lastiger. Fri, 21 Jun 2024 06:51:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47728 HTM presenteert nieuwe elektrische bussen https://www.ovmagazine.nl/artikel/binnenland/htm-presenteert-nieuwe-elektrische-bussen “Met deze nieuwe bussen bieden wij niet alleen onze reizigers meer comfort, maar zeker ook onze buschauffeurs een prachtige mooie nieuwe werkplek. De bussen hebben een modern en fris interieur en zijn ook stiller. Thu, 20 Jun 2024 15:55:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47727 Gereedschapskist https://www.ovmagazine.nl/artikel/gereedschapskist Betere bus kent vele gedaantes. Er staat ons een breed en rijk busspectrum ter beschikking waarbinnen BRT (‘Bus Rapid Transit’) en BHLS (‘Buses with High Level of Service’) een centrale positie innemen. Thu, 20 Jun 2024 10:39:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47726 ILT: Zorgen over Nederlandse spoorinfra blijven https://www.ovmagazine.nl/artikel/binnenland/ilt-zorgen-over-nederlandse-spoorinfra-blijven ILT noemt goed zicht op, en de beheersing van, risico's nodig om de veiligheid van het spoor nu en in de toekomst te waarborgen. Daarvoor is een goed geoperationaliseerd veiligheidsbeheersysteem (VBS) noodzakelijk. Het VBS bestaat uit processen en procedures die er samen voor moeten zorgen dat de Nederlandse spoorinfrastructuur veilig te gebruiken is. Thu, 13 Jun 2024 10:07:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47725 Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft https://www.ovmagazine.nl/artikel/binnenland/concessie-utrecht-exit-qbuzz-keolis-blijft De aanbesteding voor de twee Utrechtse concessie startte in juli 2023. Utrecht Binnen betreft bus en tram in de stad Utrecht en directe omgeving; Utrech tBuiten betreft bus in het westelijk en oostelijk deel van de provincie, inclusief de stad Amersfoort. Van de vijf vervoerders die zich hadden ingeschreven op de concessies kwamen Transdev en Keolis het beste uit de bus.  Tue, 11 Jun 2024 16:38:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47724 Vijftien procent ov-ritten betaald met OVpay https://www.ovmagazine.nl/artikel/vijftien-procent-ov-ritten-betaald-met-ovpay Vooral incidentele ov-reizigers gebruik OVpay om de reis te betalen. Kijken we naar de ritten die tijdens de rit betaald worden, dus exclusief abonnementshouders, dan blijkt in 36 procent van de gevallen de rit betaald te zijn met een bankpas.Dit blijkt uit gegevens van OVpay en ov-chipkaartbedrijf Translink. De abonnementshouders reizen logischerwijs niet met een betaalpas.  Tue, 11 Jun 2024 11:58:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47723 Belgische jongeren reizen één maand voor 59 euro met al het openbaar vervoer https://www.ovmagazine.nl/artikel/ov-sector/belgische-jongeren-reizen-een-maand-voor-59-euro-met-al-het-openbaar-vervoer Het Youth Holidays Combi-ticket is een proef van spoorwegmaatschappij NMBS en regionale vervoerders De Lijn, MIVB en TEC. Het ticket is uitsluitend verkrijgbaar via de spoorwegmaatschappij en moet op een MoBIB-kaart gezet worden, het Belgische equivalent van een ov-chipkaart.  Thu, 06 Jun 2024 14:11:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47722 NS weert ligfietsen en tandems uit trein https://www.ovmagazine.nl/artikel/ns-weert-ligfietsen-en-tandems-uit-trein Locov heeft op 29 april 2024 advies gegeven over het voornemen van NS om de voorwaarden voor het meenemen van fietsen in de trein te wijzigen. Een aantal van de adviezen zijn overgenomen - zo vallen steps voortaan onder handbagage - maar voor ligfietsen en tandems is voortaan geen plaats meer. Tue, 04 Jun 2024 13:13:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47721 Mobiliteit voor iedereen https://www.ovmagazine.nl/artikel/mobiliteit-voor-iedereen Het openbaar vervoer worstelt hier al decennia mee. Hoe kom je er achter wat je precies moet doen om reizigers te helpen? Hoe wordt het openbaar vervoer zo toegankelijk mogelijk voor iedereen? Hoe organiseer je reizigersinspraak op een representieve en eerlijke manier? Wat doe je als de passende maatregelen voor de ene groep nadelig zijn voor een andere groep? Mon, 03 Jun 2024 14:48:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47714 Optimistisch en voorzichtig de transitie vormgeven https://www.ovmagazine.nl/artikel/binnenland/optimistisch-en-voorzichtig-de-transitie-vormgeven Maar er zijn ook zorgen. Waarom is ontschotten de afgelopen twintig jaar niet gelukt? Wat blijft er over van de beloofde kwaliteitsverbetering als Rijk, provincies en gemeenten de efficiencywinst gebruiken voor de grote bezuinigingsopgaven? Welke impact heeft publieke mobiliteit op het werkplezier en de arbeidsvoorwaarden van het rijdend personeel? Fri, 31 May 2024 08:00:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47713 Flexibel, maar niet altijd makkelijk https://www.ovmagazine.nl/artikel/flexibel-maar-niet-altijd-makkelijk De reiziger moet wel zelf slim zijn om hier gebruik van te kunnen maken, want ruim de helft van deze vervoerssoorten is niet vindbaar in de verschillende reisplanners. Je moet het dus maar net weten. Tue, 28 May 2024 09:30:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47711 Eisen nieuwe busconcessie Oost-Brabant bekend https://www.ovmagazine.nl/artikel/bus/eisen-nieuwe-busconcessie-oost-brabant-bekend Het Programma van Eisen (PvE) bevat de minimale eisen en uitgangspunten voor het openbaar vervoer in Oost-Brabant. Zo staat er in op welke plekken, hoe vaak en tot hoe laat een bus rijdt. Als een bestaande buslijn of een halte niet voorkomt in het Programma van Eisen, wil dat dus niet zeggen dat deze zal verdwijnen. Het document is een belangrijke tussenstap op weg naar de aanbesteding. Mon, 27 May 2024 12:43:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47719 Versneld naar groen: Europese stadsbussen lopen voor op schema https://www.ovmagazine.nl/artikel/versneld-naar-groen-europese-stadsbussen-lopen-voor-op-schema In 2023 overtrof het aandeel verkochte batterij-elektrische stadsbussen dat van dieselbussen, waardoor ze het meest populaire alternatief werden. De opkomst van elektrische bussen heeft niet alleen milieuvoordelen, maar draagt ook bij aan het verminderen van het dieselverbruik. Sat, 25 May 2024 08:30:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47710 Daimler op st(r)oom in de energietransitie https://www.ovmagazine.nl/artikel/binnenland/daimler-op-stroom-in-de-energietransitie “Als je zorgt voor een goed en kwalitatief product, dan win je de race”, vertelt Van der Bijl in een ontspannen sfeer op het Daimler-kantoor in Nijkerk. “We werken zorgvuldig en ons product is goed getest: niet alleen in Nederland, maar ook in de Sahara en de Noordpool. We hebben echt een goed doorontwikkeld product.” Thu, 23 May 2024 10:21:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47709 Goed OV valt en staat met ook met de juiste bestuurlijke lagen https://www.ovmagazine.nl/artikel/goed-ov-valt-en-staat-met-ook-met-de-juiste-bestuurlijke-lagen Een voetnoot in de moderne geschiedenis van het OV toen eind jaren tachtig Thatcher en Reagan nog de wereldpolitiek mede bepaalde moest alles via het neoliberale denken het overheidsapparaat anders ingericht worden. Misschien logisch omdat geld opslurpende versufte nutsbedrijven niet meer wenselijk was en dus meer zelfvoorzienend moesten worden met marktwerking als basis. Tue, 21 May 2024 10:47:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47718 ‘Elektrisch is niet zo makkelijk als een bus volgooien met diesel’ https://www.ovmagazine.nl/artikel/elektrisch-is-niet-zo-makkelijk-als-een-bus-volgooien-met-diesel Assetmanagement op zich is niet nieuw, maar het intensief monitoren van ZE-bussen – en waar nodig bijsturen op juist gebruik – is wel relatief nieuw. “Hoe het op langere termijn gaat met een elektrische bus kunnen vervoerders vaak nog niet goed voorspellen. Diesel doen we al honderd jaar, vergeleken daarmee is de elektrische bus relatief nieuw. Tue, 21 May 2024 09:48:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47708