Stadler gaat 36 Arriva-Flirts in Limburg voorzien van het Europese beveiligingssysteem European Train Control System (ETCS). Daarmee is toelating van de Drielandentrein op het Belgische spoor in 2022 een stap dichterbij Alleen is in Limburg nog ‘nul kilometer’ spoor geschikt voor het systeem.
Stadler bouwt ETCS in 36 Arrivatreinen
Het contract dat Arriva met Stadler sloot bevat de ontwikkeling, engineering en de homologatie van de 36 Stadler Flirt-treinen in Limburg. De gehele opdracht vindt plaats tussen 2020 en 2024. Voor Stadler is dit de eerste opdracht om treinen te voorzien van haar ETCS-systeem GUARDIA en Arriva is de eerste regionale vervoerder in Nederland die de inbouw in haar treinen faciliteert.
Het beveiligingssysteem omvat de installatie van zowel hardware als software in de trein. Het stelt de machinist in staat om de positie, snelheid en aanvullende gegevens van de trein te visualiseren, waarbij al deze details worden doorgegeven aan het controlecentrum.
Aanleiding
Eerder weigerde de Belgische federale overheid nog om de acht tri-courante treinstellen die waren bedoeld voor het traject Aken-Maastricht-Luik toe te laten op het Belgische spoor. De Belgen eisen de nieuwe digitale beveiligingsstandaard ETCS voor alle nieuwe treinen op hun spoor.
Daarom rijdt de Drielandentrein vooralsnog alleen tussen Aken en Maastricht. Volgens de Europese standaarden moet het Europese spoor namelijk voldoen aan de digitale standaard Ertms. Ertms is een combinatie van een beveiligingssysteem in de trein (ETCS) en in het onderliggende spoor.
Lees ook: Limburg denkt buiten landsgrenzen om
Hele elektrische vloot
Door het Belgische standpunt, besloot Arriva om alle 36 elektrische treinstellen van het nieuwe beveiligingssysteem te voorzien, zodat alle treinen gekoppeld kunnen worden, schrijft dagblad De Limburger. De vervoerder was nog niet eerder begonnen met de implementatie van het nieuwe beveiligingssysteem in haar treinen, omdat de baanvakken in grote delen van Limburg nog helemaal niet geschikt zijn voor Ertms, vertelt een woordvoerder van Arriva.
Daarom worden de oude beveiligingssystemen nog gebruikt. Het eerste baanvak dat geschikt wordt gemaakt is bij Venlo, omdat Arrivatreinen daar rijden naar de Stadler-werkplaats in Blerick, vertelt een woordvoerder.
Meer artikelen met dit thema
Flixbus noteert recordwinst over 2023
29 feb om 15:29 uurFlix - het moederbedrijf van FlixBus - vervoerde in 2023 maar liefst 81 miljoen reizigers per bus of trein. Dat…
Thalys is nu definitief Eurostar
3 okt 2023Adieu Thalys. Sinds 1 oktober is de naam merknaam Thalys, na zo'n 27 jaar, veranderd in Eurostar, nadat beide…
CROW brengt 74 grensoverschrijdende ov-lijnen in beeld
27 jul 2023Kennisplatform CROW heeft deze zomer voor de tweede keer grensoverschrijdende ov-lijnen in beeld gebracht in…
Arriva wil van Groningen naar Parijs
8 jun 2023Belgische potentie voor de nachttrein
3 apr 2023Na NS ontstond ook bij de Belgische spoorwegen (NMBS) hernieuwde interesse in de nachttrein. Om de toekomstige…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Alstoms waterstoftreinen actief in Nedersaksen
1 sep 2022De Coradia iLint, de waterstoftrein van Alstom, wordt in Bremervörde in Nedersaksen ingezet op een traject met…
Met OV-chipkaart reizen tussen Duitse stations en Arnhem
21 jun 2022Met de OV-chipkaart via de Duitse treinstations Emmerich, Praest en Elten naar Arnhem reizen. Dat is vanaf 23…
Reactie toevoegen