Belgen gaan voor Drielandentrein liggen

Belgen gaan voor Drielandentrein liggen

Nederlandse en Belgische reizigersverenigingen roepen politieke leiders in beide landen op om snel de vergunningen te regelen voor de Drielandentrein tussen Maastricht en Luik. 

Arriva wil zo snel mogelijk van start gaan met de Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik, maar Belgische instanties geven de trein geen vergunning. Door strijd over regelgeving dreigen reizigers tussen Maastricht en Luik in Visé te moeten overstappen. De reizigersverenigingen Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be zien geen redenen voor de vertraging.

Onveilig materieel
België weert de nieuwe trein omdat het materieel onveilig zou zijn. Treinen moeten volgens Europese regelgeving het Europese beveiligingssysteem ETCS hebben voor 2025. De nieuwe Arriva-trein heeft die nog niet, maar krijgt de beveiliging wel ruim voor 2025. Nederland dreigt nu Belgische treinen ook te weren omdat deze niet voldoen aan de veiligheidseisen.

Keuring los van deze kwestie
Belgische treinen tussen Luik en Nederland worden volgende week geïnspecteerd op veiligheid. “Maar ik wil wel benadrukken dat het los staat van deze kwestie”, zo zegt een woordvoerder van Inspectie Leefomgeving en Transport die de inspecties verzorgen. “Ook al had België wel de arrivatrein toegelaten, dan hadden we de treinen volgende week ook gekeurd.”

Politieke getouwtrek
De politiek bemoeit zich flink met het onderwerp. Tegen NRC zegt de woordvoerder van de Belgische Minister van Mobiliteit François Bellot het volgende: “België zal geen millimeter toegeven. We hanteren hier Belgische en Europese veiligheidsregels voor het spoorverkeer, ook tussen Luik en de Nederlandse grens, en daar voldoet het materieel niet aan.” Ondanks de bemoeienis van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) rijdt de trein vooralsnog niet verder dan Maastricht.

De reizigersorganisaties vragen de betrokken partijen om de bureaucratische oorlogsvoering te staken en het belang van de reizigers voorop te stellen. En dat belang is er wel degelijk, zegt gedeputeerde Hubert Mackus van Limburg: “De Nederlandse reizigers krijgen toegang tot de hogesnelheidslijnen van Aken en Luik. Vanuit Maastricht ben je straks eerder in Parijs dan in Den Haag.”

9 reacties

  1. Klaas
    9 november 2018 om 19:16- Reageren

    “De Nederlandse reizigers krijgen toegang tot de hogesnelheidslijnen van Aken en Luik. Vanuit Maastricht ben je straks eerder in Parijs dan in Den Haag.”

    Dat is echt een onzin statement. De huidige trein tussen Maastricht en Luik is net zo snel als de toekomstige, daar gaat het overnemen door Arriva en doorrijden naar Heerlen niets veranderen aan de snelheid Maastricht – Luik. Dus “straks” met Arriva is de verbinding Maastricht Parijs exact even snel als nu met NMBS.

    Bovendien is Luik-Parijs 2.34 met Thalys, en Maastricht Den Haag 2:36. Dus tenzij Hubert Mackus denkt dat je binnen 1 minuut van Maastricht naar Luik kan, is het echt onzin wat hij zegt.

    Conclusie Hubert Mackus is een leugenaar.

  2. Frank van der Weide
    9 november 2018 om 20:09- Reageren

    ERTMS een heerlijk onderwerp voor een partijtje zinloos armpje-drukken. Zolang er op Maastricht – Luik baanzijdig geen operationele ERTMS is, is het onzin te eisen dat het materieel daar wel van moet zijn voorzien. Als het materieel al ERTMS aan boord zou hebben, dan moeten daar op dit moment drie STM’s, Specific Transmission Modules, voor Nederland, België en Duitsland aan worden toegevoegd. Als Begië zo streng is dat het hebben van ERTMS een eis is waaraan voldaan moet zijn staat morgen vrijwel de hele bestaande vloot aan de kant. De Belgische houding is niet bepaald constructief te noemen.

  3. Kevin Vancraybex
    9 november 2018 om 21:48- Reageren

    Het gaat hier over de installatie van ETCS op al het nieuw rollend materieel dat besteld werd na 1 januari 2012 of in dienst gesteld werd na 1 januari 2015, niet over ERTMS. Informatie dient correct te zijn vooraleer “de Belgen” nogal gemakkelijk de schuld te geven.

    • Kevin Vancraybex
      10 november 2018 om 12:26- Reageren

      Blijkbaar stukje vergeten te typen:
      ‘Het gaat hier over de installatie van ETCS op al het nieuw rollend materieel dat besteld werd na 1 januari 2012 of in dienst gesteld werd na 1 januari 2015, niet over “ERTMS in 2025” zoals in het artikel aangehaald wordt.’

      België kan er niets aan doen dat Nederland achterop hinkt met de implementatie van ERTMS.

      • Leo Maathuis
        10 november 2018 om 22:33- Reageren

        Een belangrijke vraag is wel: hoe zit het met de baanzijdige beveiliging in België. En hoe zit het met het rollend materieel: is dat allemaal van voor 2015, of is dat keurig beveiligd?

        • abc
          11 november 2018 om 13:15- Reageren

          ETCS is in dienst in de knooppunt Luik Guillemins sinds de laatste weekeinde van december 2017. ETCS hebben aan boord van de Drielandentrein is dus niet “nice to have” : het gaat over de veiligheid van de reizigers.

          In Belgïe is ETCS reeds in dienst tussen Ekeren – Antwerpen – Mechelen – Leuven – Ottignies – Namen – Dinant – Virton – Rodange (LU), Schaarbeek – Leuven – HSL 2 – Ans – Luik Guillemins – Chênée, Diksmuide – De Panne, Ottignies – Fleurus – Auvelais – Namen en de roll-out op rest van het Belgische spoorwegnet gaat op volle tour voort.

          Verplichting om ETCS in te bouwen in nieuwe treinen (d.w.z. besteld na 1ste januari 2012 of in dienst gesteld na 1ste januari 2015) is een Europese verplichting sinds juli 2009. Tijdens de eerste projectvergadering dat in januari 2015 heeft DVIS deze verplichting herinnerd.

          Hadden Stadler en Arriva de nodige stappen ondernomen sinds 2015, dan zou ETCS nu al lang ingebouwd worden op de Drielandentreinen en zou de huidige ruzie nooit ontstond zijn.

  4. Robert Jan Roos
    10 november 2018 om 01:15- Reageren

    Graag de data controleren voordat er iets in een vaktijdschrift gepubliceerd wordt. zoals België over op ERTMS en alle treinen worden hiervoor omgebouwd. Zie netverklaring en DVIS.
    Zie ook eisen instaphoogten, procedures, et cetera. Eerst lezen, daarna pas oordelen.

  5. abc
    10 november 2018 om 10:53- Reageren

    ERTMS is in dienst in de knooppunt Luik Guillemins sinds december 2017. ERTMS hebben aan boord van de Drielandentrein is dus niet “nice to have” : het gaat over de veiligheid van de reizigers.

    In Belgïe is ERTMS reeds in dienst tussen Ekeren – Antwerpen – Mechelen – Leuven – Ottignies – Namen – Dinant – Virton – Rodange (LU), Schaarbeek – Leuven – HSL 2 – Ans – Luik Guillemins – Chênée, Diksmuide – De Panne, Ottignies – Fleurus – Auvelais – Namen en de roll-out op rest van het Belgische spoorwegnet gaat op volle tour voort.

    Verplichting om ERTMS in te bouwen in nieuwe treinen (d.w.z. besteld na 1ste januari 2012 of in dienst gesteld na 1ste januari 2015) is een Europese verplichting sinds juli 2009. Tijdens de eerste projectvergadering dat in januari 2015 heeft DVIS deze verplichting herinnerd.

    Hadden Stadler en Arriva de nodige stappen ondernomen sinds 2015, dan zou ERTMS nu al lang ingebouwd worden op de Drielandentreinen en zou de huidige ruzie nooit ontstond zijn.

  6. Bert
    17 november 2018 om 22:41- Reageren

    De Belgen doen mogen dan moeilijk dan moeilijk doen of ERMTS op de de trein Maastricht – Luik al dan niet nodig is: vlak ook onze ILT niet uit. Die weigeren de (gerenoveerde) Belgische varkensneuzen die de (stop)trein Antwerpen – Roosendaal rijden de toegang tot Roosendaal.

    Hoe het zij: het is aan de reiziger toch niet uit te leggen, dat in een Europa zonder binnengrenzen, een binnengrens voor treinen een bijna niet te passeren obstakel is?

Laat een reactie achter

Lees ook