De autoriteit: Manu Lageirse

De autoriteit: Manu Lageirse

door in rubriek De autoriteit
Reacties uitgeschakeld voor De autoriteit: Manu Lageirse

Naam en leeftijd: Manu Lageirse (46)
Woonplaats: Sint-Job-in-‘t-Goor
Functie: CEO
Organisatie: Veolia Transport Nederland
In het ov sinds: 1 maart 2009

Wat heeft u met het ov?
Het ov is een boeiende maar soms ook frustrerende sector die aan de vooravond staat van grote veranderingen.

Wat is uw grootste genot in het ov?
Reizigersgroei. Ideeën ontwikkelen die aanslaan en daarmee reizigers overtuigen om het ov meer te gebruiken.

Wat is uw grootste ergernis in het ov?
Dat het ov nog te veel aanbod gestuurd is en dat we onvoldoende naar de vraag van de reiziger (mogen) luisteren.

Wat is het beste ov van Nederland?
Het multimodale model van Limburg. Zowel Limburg als de concessie van de Stadsregio Amsterdam gaan richting output sturing. Meer functionele bestekken geven een grotere ontwikkelvrijheid aan de vervoerders en leiden tot meer efficiëntie en betere resultaten voor de reizigers.

Hoe bent u als Vlaming in het Nederlandse ov beland?
Ik werkte al vijf jaar in Nederland voor de Veolia-groep in een andere tak van sport: Veolia Energy.

Moet je perfect Frans spreken voor een topfunctie bij Veolia?
Dat hoeft niet, maar het helpt wel. Niet zozeer voor de taal als wel voor de verschillen in de Franse en Nederlandse cultuur.

Waarin onderscheidt Veolia zich van Arriva en Connexxion?
De grote gedrevenheid om alle heilige huisjes aan te vechten, zowel intern als extern. Volgens sommigen is die gedrevenheid zelfs te groot.

Beïnvloedt het feit dat Veolia Nederland te koop staat uw werk?
Nee. Mijn loyaliteit ligt vooral bij mijn team van collega’s. Die verandert niet door zo’n proces.

Hoeveel potentiële kopers hebben zich gemeld?
Over de verkoop van Veolia Transport Nederland is nog geen beslissing genomen. Het proces verloopt moeizaam. De kans is groot dat de Nederlandse activiteiten uit de verkoop worden gehaald, dan wel dat het verkoopproces wordt opgeschoven. Alle andere opties, waaronder een fusie met Connexxion, zijn dan weer mogelijk.

Blijft u directeur als Veolia Nederland wordt verkocht?
Daar zet ik graag mijn joker voor in.

Wat is het grootste onrecht in de ov-sector?
Gebrek aan eerlijke spelregels die voor iedereen gelden. Daar kan ik me na bijna vijf jaar nog steeds boos over maken.

Zou Veolia Nederland ook Intercity’s willen rijden?
Ja, maar vooral in combinatie met regionale netten en bussen. We geloven heel hard in multimodale ov-oplossingen. En op dat vlak hebben we veel te bieden.

Wat is dé les die u heeft geleerd?
Als je stil praat hoort men je niet.

Wie bewondert u het meest in het ov?
Iedereen in de sector die durft te veranderen. Dit lijstje groeit met de jaren.

Wat is uw grootste succes?
Samen met mijn team heb ik Veolia klaargemaakt voor de markt van morgen.

Welke overwinning zou u nog willen halen?
Nieuwe contracten regelen in het ov waardoor een grote efficiëntieslag kan worden gemaakt voor de reiziger en/of de belastingbetaler.

Welke drie dingen moeten snel verbeteren in het ov?
De vraag van de reiziger moet leidend worden, een eenvoudigere betaalwijze, en een betere afstemming tussen vervoerders en modaliteiten.

Wat zou u veranderen als staatssecretaris van IenM?
Mezelf meer op afstand stellen van NS en meer regie nemen zodat de markt beter gaat werken. Het lijkt tegenstrijdig, maar voor een betere markt is op korte termijn meer regie van de overheid nodig.

Wat is uw ov-droomproject?
De eerste concessie die volledig is gebaseerd op outputsturing winnen en uitvoeren. Zo wil ik kunnen aantonen dat het ov 68 procent efficiënter kan.

Over vijf jaar…
Hoop ik een veel efficiënter ov te zien in Nederland en in Europa, met meer reizigers. Zelf hoop ik dan aan een volgende uitdaging te kunnen beginnen.

 

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook