Het boek 'Betere bus'

BRT en andere vormen van hoogwaardige bus

Onlangs verscheen bij Acquire, uitgever van onder meer OV-Magazine, het boek ‘Betere bus’ van de hand van Rob van der Bijl en Niels van Oort. Je kunt vanaf nu jouw exemplaar bestellen. Inmiddels zijn er al meer dan 300 exemplaren verkocht!

Op 3 oktober vond de geslaagde eerste editie van de Masterclass 'Betere Bus' plaats. Wegens groot succes is besloten om op 11 december de masterclass nogmaals aan te bieden. De masterclass kan ook als incompany training worden verzorgd. Meer weten? Stuur een e-mail naar geertdijkstra@acquire.nl

Meer dan BRT

Rob van der Bijl en Niels van Oort hebben dit boek geschreven om alle mogelijkheden van hoogwaardige bus in openbaar vervoer voor het voetlicht te brengen. Betere bus staat niet alleen voor BRT (‘Bus Rapid Transit’) en de lichtere vorm BHLS (‘Bus with High Level of Service’), maar ook voor alle toepassingen van de bus waarmee het openbaar vervoer hoogwaardiger wordt: een slim versnelde stadsbus, een sociaal gedragen buurtbus, een effectieve vraagafhankelijke bus, een comfortabele bus op de langere afstanden, een bustaxi in de buurt, enzovoorts. Inzoomend op BRT en BHLS is de uitdaging telkens om deze vormen van betere bus op de juiste manier in te zetten in de mix van ov-oplossingen. Over hoe dat kan, gaat dit boek.

Afbeelding

Tal van (inter)nationale voorbeelden

Het boek is doorspekt met buiten- en binnenlandse voorbeelden. Een reeks daarvan is uitgebreid als casus onderzocht en beschreven. Uitvoerig wordt stilgestaan bij busprojecten in Franse steden zoals Metz, Nantes en Parijs, en elders in Europa: Barcelona, Basel, Bergen, Cambridge, Hamburg, Sevilla, Trondheim, Wenen. Iets verder weg komt betere bus langs in Istanbul (Turkije) en nog verder in Bangkok (Thailand), Bogotá (Colombia), Curitiba (Brazilië), Fukuoka (Japan), Lahore (Pakistan), Los Angeles (VS, Californië), Taichung (Taiwan).

Leren van lessen uit Nederlandse projecten

Maar niet in de laatste plaats wordt ‘Betere bus’ in Nederland gesitueerd. Reeds gerealiseerde hoogwaardige bus, zoals in de Randstad, de stad Utrecht en het noorden van het land, krijgt zijn welverdiende plaats. Aan de hand van een speciaal voor het boek ontwikkelde checklist worden verschillende busprojecten beschreven en gewaardeerd. Hoe staat het er voor met betere bus in Nederland? Hoe vergaat het de busprojecten in Brabant en de Randstad, of in steden als Eindhoven en Hilversum? Het uitvoerige antwoord op deze vragen ligt opgeslagen in dit boek.

Voor wie

‘Betere bus’ is  een standaardwerk over hoogwaardige bus. Ongetwijfeld zal het gebruikt worden als een gereedschapskist die ten dienste staat aan ontwerpers en planners, aan opdrachtgevers en vervoerders, aan politici en bestuurders en niet in de laatste plaats aan reizigers en hun belangverenigingen. De hoogwaardige én toegankelijke inhoud maken het ook tot een waardevol studieboek.

Over de auteurs

Prof.dr.ir. Rob van der Bijl is bouwkundig ingenieur en als gastprofessor Mobiliteitsplanning verbonden aan de Universiteit Gent. Verder werkt hij sinds de jaren tachtig wereldwijd als zelfstandig expert en publicist (RVDB Urban Planning). Hij staat bovendien bekend als geestelijk vader van Lightrail.nl (1999) en als medeoprichter en ‘lead partner’ van Favas.net (2009). Zijn professionele activiteiten worden gekenmerkt door een multidisciplinaire aanpak op de snijvlakken van stedenbouw, vervoer, cultuur en technologie. Behalve met toegepast onderzoek en regulier onderwijs is hij al zijn hele professionele leven actief als gastdocent aan instellingen en universiteiten wereldwijd. https://rvdb.favas.net/ - https://www.lightrail.nl/ - https://favas.net/

Dr.ir. Niels van Oort is civiel ingenieur en werkt als universitair hoofddocent Openbaar Vervoer aan de Technische Universiteit Delft en is mededirecteur van het Smart Public Transport Lab. Hij is sinds ruim vijftien jaar betrokken bij ov-projecten en -onderzoek. Zijn belangrijkste expertisegebieden zijn de planning en het (datagedreven) ontwerp van openbaar vervoer. Naast zijn reguliere onderwijs verzorgt hij trainingen en publiceert regelmatig artikelen in (internationale) tijdschriften en algemene media.

Bestellen?

Het standaardwerk ‘Betere bus’ zal uit bijna 300 pagina’s hoogwaardige én lezenswaardige kennis bestaan en € 49,95 (ex btw) per exemplaar kosten. Je kunt nu met het bestelformulier alvast jouw eigen boek(en) bestellen. Wil je voor jouw organisatie grotere aantallen bestellen? Neem dan even contact op met de uitgever (Geert Dijkstra, geertdijkstra@acquire.nl). 

Meer weten? Dan is de Masterclass Betere bus iets voor u. 

Op 3 oktober vond de geslaagde eerste editie van de Masterclass 'Betere Bus' plaats. Wegens groot succes is besloten om op 11 december de masterclass nogmaals aan te bieden. 

De masterclass kan ook als incompany training worden verzorgd. Meer weten? Stuur een e-mail naar geertdijkstra@acquire.nl

Afbeelding