Automobilist zit niet te wachten op ov-advies

Automobilist zit niet te wachten op ov-advies

door in rubriek onderzoek
Reacties uitgeschakeld voor Automobilist zit niet te wachten op ov-advies

De proef Sensor City Mobility in Assen heeft de hooggespannen verwachtingen rond het openbaar vervoer niet waargemaakt. Die verwachting was blijkens het promotiefilmpje een ‘enorme toename van het ov-gebruik’. Volgens bureau Goudappel Coffeng zou 4 procent van de proefpersonen voor het openbaar vervoer kiezen. In de praktijk zitten automobilisten in en om Assen niet te wachten op een reisadvies met het openbaar vervoer.

Sensor City is een initiatief van de provincie Drenthe en de gemeente Assen. Zij testten diverse technische snufjes rond navigatie en reisinfo. Dat deden ze in een consortium van 14 overheden en bedrijven, waaronder 9292, Goudappel Coffeng, Imtech/Peek en TomTom. 9292 leverde ov-reisinfo en gegevens over P+R-terreinen. Sensor City kreeg ruim 10 miljoen euro subsidie van de Europese Unie en het ministerie van Economische Zaken.

Aanvankelijk zouden er 1000 automobilisten in 2012 een kastje in hun auto krijgen. Dat werden er uiteindelijk 150 in 2013. Van de 73 automobilisten die in hun auto een multimodaal reisadvies konden ontvangen, hebben er 8 wel eens een advies gehad over te stappen op het openbaar vervoer. Volgens het Eindrapport Sensor City Mobility van TNO kunnen maar weinig automobilisten reistijd winnen door over te stappen op het ov.

Ook hebben 100 deelnemers een ReisAlarm app getest die de beste vertrektijd gaf voor auto en/of ov. Die app kampte met technische problemen en vrat stroom. Daardoor waren er maar 5 tot 30 actieve deelnemers. De proefpersonen gebruikte de app vooral voor informatie over routes, files en parkeren en hadden minder behoefte aan reisadviezen met het ov en informatie over P+R. In Assen en omgeving bestaan relatief weinig verkeersproblemen.

Verder was het bedoeling dat automobilisten via hun mobiele telefoon automatisch en draadloos het benodigde saldo voor hun ov-reis op hun OV-chipkaart konden laden (zie dit filmpje van 9292). Dat idee is vanwege praktische bezwaren niet getest in Sensor City en blijft voorlopig toekomstmuziek.

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook