Schijf van vijf voor vitaal openbaar vervoer
dossier Innovatie

Schijf van vijf voor vitaal openbaar vervoer

door in rubriek flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor Schijf van vijf voor vitaal openbaar vervoer

Reizigers verlangen vijf activiteiten van overheden en vervoerders: boeien & binden, combineren, informeren, innoveren en verleiden. Deze Schijf van vijf voor gezond en vitaal ov is de oogst van de VervoerExperience gisteren in Loon op Zand. Initiatiefnemers zijn het Reizigersoverleg Brabant en de Stichting Zet (leefbaarheid en toegankelijkheid).

Schijf van 5Uit het symposium kwamen verschillende ideeën voor een aantrekkelijker openbaar vervoer:

  • boeien & binden: combitickets (bijvoorbeeld een Efteling-kaartje van Albert Heijn inclusief de ov-reis), flat fares (één duidelijk tarief voor een heel gebied) en spaarprogramma’s als Buzz & Credits (Veolia) en OV-Miles (RET).
  • combineren: centrale inkoop van openbaar vervoer door bedrijven of wederverkopers en ov-business cards voor werknemers van bedrijven.
  • innoveren: gratis en stabiel wifi in alle bussen en een ov-tomtom voor smartphones (met reisbewaking bij overstappen en vertragingen).
  • informeren: actuele en multimodale reisinformatie, dus werkelijke vertrektijden en ook fiets en auto (zoals de nieuwe reisplanner Go About).
  • verleiden: gratis probeerkaartjes, ov-ambassadeurs en ov-buddies die mensen met verouderde ideeën over het ov op weg helpen.

Op de VervoerExperience ontstond ook het idee om een handboek plus website te maken voor particuliere vervoerinitiatieven. Uit het rapport Particuliere initiatieven in het personenvervoer van kennisplatform CROW KpVV blijkt dat het wemelt van de stichtingen en verenigingen voor buurt-, dorps-, kerk- en wijkbussen. Een handboek kan voorkomen dat besturen steeds opnieuw zelf het wiel moeten uitvinden. Het kan praktische tips geven over mensen en materieel, vraag en aanbod, lijnen en haltes, dienstregelingen en van deur tot deur, wetten en regels, kaartjes en tarieven, subsidie en sponsors en ook informatie en marketing.

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook