Efficiënter vervoermodel voor doelgroepen

Efficiënter vervoermodel voor doelgroepen

door in rubriek flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor Efficiënter vervoermodel voor doelgroepen

Met een nieuw planningsmodel van een onlangs afgestudeerde wiskunde-studente kan de inzet van busjes in het doelgroepenvervoer 20 procent efficiënter, volgens de Universiteit van Twente en bureau HHM.

Wiskundestudente Inge Tensen (23) heeft als afstudeeropdracht bij bureau HHM-TimesLab een vervoermodel ontwikkeld dat vervoerstromen voor ouderen en mensen met een beperking slimmer organiseert. Het model maakt gebruik van wiskundige algoritmes en plant flexibeler, realistischer en slimmer dan bestaande planningsmodellen, volgens HHM. Het model is getest bij verschillende zorgaanbieders en gemeenten.

Specifieke wensen en eisen van zowel klant, aanbieder als vervoerder kunnen vooraf in de planning worden meegenomen. Daarnaast houdt het model rekening met mogelijke vertragingen door bijvoorbeeld verkeershinder, waardoor de kans dat mensen te laat aankomen minimaal is. Ook kunnen regelmatig terugkerende en wisselende ritten worden gecombineerd in dezelfde planning.

Het model is gebruikt voor het combineren van doelgroepenvervoer in verschillende gemeenten. Bijvoorbeeld voor ouderen, mensen met een verstandelijke beperking en jongeren die naar speciaal onderwijs gaan. Door slim te combineren en plannen, kunnen de busjes volgens Tensen 20 procent efficiënter worden ingezet. Op een landelijke omzet in het doelgroepenvervoer van jaarlijks een miljard euro, zou dit een besparing kunnen opleveren van 200 miljoen euro.

Inge Tensen heeft de masteropleiding Applied Mathematics aan de Universiteit van Twente voltooid. De onderzoeksgroep CHOIR van de Universiteit Twente richt zich op het verbeteren van zorg-logistieke processen. Inmiddels werkt Tensen bij bureau HHM-Timeslab.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook